Az ember nélkül repülő orosz űrhajónak szombaton nem sikerült automata üzemmódban kapcsolódni a Nemzetközi Űrállomás (ISS) Poiszk moduljához.
A Szojuz MSZ-14 augusztus 22-én indult Bajkonurból egy Szojuz-2.1a hordozórkétával. Mivel ez a rakétaváltozat korábban még egyszer sem állított pályára emberes űrhajót, ezúttal személyzet nélküli repüléssel végezték a próbát. A parancsnoki ülésbe hús-vér űrhajós helyett az orosz gyártámányú Skybot F-850 humanoid robot (más néven FEDOR vagy Fjodor) került, „aki” természetesen nem volt felkészítve az űrhajó vezetésére.
Két nappal a start után tervezték, hogy a Szojuz MSZ-14 automatikus módon dokkol az űrállomáshoz. A célpont a Poiszk modul volt, amely az orosz Zvezda kiszolgáló modul felső (a Föld irányával átellenes, a világűr felé néző) oldalán helyezkedik el. Csakhogy a műveletet 90 m-es távolságban meg kellett szakítani, s az űrhajó újból biztonságos messzeségbe távolodott el az ISS-től. A földi irányítók hamar kiderítették, hogy egy jelerősítő nem működött megfelelően. Ez a Kursz-NA nevű, radaros elven működő dokkolórendszer passzív oldalán található, amit a Progressz teherűrhajók és a Szojuz űrhajók csatlakoztatásakor használnak.
A Kursz rendszer aktív oldala magán a közeledő Szojuzon van, innen küldik az ISS felé a rádiójeleket, hogy megállapítsák a két űreszköz közötti aktuális távolságot és a közeledés sebességét. Az adatok az űrhajó fedélzeti számítógépébe jutnak, amely ezek alapján a hajtóműfúvókákat vezérli, a megfelelő megközelítést biztosítva.
A Nemzetközi Űrállomás orosz moduljainak és a csatlakozó űrhajóknak az elhelyezkedése. (Kép: Wikimedia)
A probléma megoldásához az előzőleg – emberekkel – érkezett Szojuz MSZ-13-at, az orosz Alekszandr Szkvorcov, az olasz Luca Parmitano és az amerikai Andrew Morgan űrhajóját átmozgatták a Poiszk dokkolónyílásához. Majd a Zvezda modul végén így felszabadult helyen kísérlik meg újból a Szojuz MSZ-14 automatikus csatlakoztatását. Mivel a Szojuz MSZ-13 kézi irányítással hajtotta végre a manővert, a Kursz rendszerre itt nem volt szükség. Szkvorcov, aki harmadik űrrepülésén vesz részt, az ISS fedélzeti szimulátora segítségével a biztonság kedvéért előre begyakorolta a mintegy fél órát igénybe vevő, magyar idő szerint hétfőn (augusztus 26-án) hajnali 6 óra körülre elvégzett műveletsort.
Szkvorcov az űrállomáson. (Kép: NASA)
A Szojuz MSZ-14 egyébként 33 év után az első orosz emberes űrhajó, amely utasok nélkül repül. Űrhajósok nem lévén a fedélzeten, csak a Kursz rendszerre támaszkodó automatikus megközelítés és dokkolás jöhetett szóba. A szintén ember nélküli Progressz teherűrhajóknál jobb a helyzet, azok ugyanis fel vannak szerelve a TORU rendszerrel, amely lehetővé teszi, hogy a Kursz bármilyen fennakadása esetén a rakományt az ISS-en váró űrhajósok távirányítással közbeavatkozzanak, miközben a teherűrhajón elhelyezett kamera képei is a segítségükre vannak.
A Szojuz MSZ-14-gyel 24 órán belül (augusztus 27-én 5:12-kor) kísérlik majd meg az ISS-hez való automatikus csatlakozást, a ma felszabadított dokkolóhelyen.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Szojuz MSZ-14: emberek nélkül, robottal
Szojuz MSZ-13
Progressz-hírek
Megújított Progressz teherűrhajó
A Szojuz MSZ-13 újradokkolásáról (Spaceflight Now)