Az orosz Szputnyik hírügynökség hozta nyilvánosságra azt az információt, miszerint a Roszkoszmosz egy hat hónapig tartó kereskedelmi repülést tervez az ISS-re.
A „kereskedelmi” a jelek szerint nem azt jelenti, hogy valamely vállalat küldene űrhajóst egy Szojuzzal a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hanem űrturista-küldetésről van szó. S ha önmagában a hosszú időtartam nem lenne elég meglepő, akkor még az az információ is kiderült, hogy a repülésen rögtön két űrturista venne részt!
(Kép: NASA / Roszkoszmosz)
A közlemény szerint a repülésre a Szojuz MSZ-23 fedélzetén kerülne sor, 2022 októberében. Az űrhajóban egyetlen „profi”, egy jelenleg meg nem nevezett orosz kozmonauta utazna a parancsnoki ülésben, és két társa – a jelenleg szintén ismeretlen nevű és nemzetiségű – „amatőr” lenne. Ez az összeállítás már önmagában is szokatlan. Ha ehhez azt is hozzávesszük, hogy az eddigi űrturistautak csak pár hetesek voltak, most pedig 26 hétről beszélünk – a visszatérést 2023 áprilisára tervezik –, akkor e sorok szerzőjében több kérdés is felmerül:
1. Mekkora kockázatot rejt, ha a fedélzeten csak egy „igazi” űrhajós van? Miután a repülés automata üzemmódban is le tud zajlani, ezért (elvileg) ennek elviselhető a kockázata. A profi beavatkozására akkor lehet szükség, ha valamiért az automatikus folyamatok nem működnek.
2. Mekkora kockázatot rejt az, hogy ha egyidejűleg két kezdő és csak részben kiképzett utas van a fedélzeten? Nagyobb-e a valószínűsége például a pániknak az igen szűkös Szojuz pilótafülkében a legkritikusabb (felszállási, dokkolási és leszállási) fázisokban? Erre ma nem tudjuk a választ.
3. Egy hat hónapos repülés még egy alaposan felkészített, agyonvizsgált, és feladatokkal igen erősen ellátott űrhajósnak is megterhelő. Hogyan fog ehhez viszonyulni egy orvosilag talán annyira nem megfelelő személy, aki a fedélzeten valószínűleg – a többiekhez hasonlóan – fog 2 órát sportolni naponta, de egyébként unatkozik? Esetleg kitömik kutatási feladatokkal? (Akkor viszont mennyiben turista?) Egyáltalán: hogyan fogják elviselni a 6 hónapos bezártságot és a szeretteiktől való tartós távolságot egy mostoha környezetben?
4. Mit szól az egész ötlethez a NASA? Közismert, hogy az ISS orosz részébe a NASA (illetve a velük dolgozó pl. japán, európai vagy kanadai) űrhajósok csak orosz meghívásra mehetnek át. Viszont maga az űrállomás közös üzemeltetésű, és bizonyos, hogy mindenki szeretné a kockázatot a minimálisra redukálni. Csak remélni lehet, hogy hamarabb történt egyeztetés a NASA-val arról, hogy a Space Adventures és a Roszkoszmosz „bizniszel”, mint hogy a bejelentés megszületett.
5. Elegendő nagyságú-e az orosz űrprogramok finanszírozása, illetve milyen a Roszkoszmosz anyagi helyzete? A kérdés megértéséhez egy kis adalék: az oroszok jelenleg is csak két orosz űrhajós folyamatos jelenlétét finanszírozzák az ISS-en. Bár ennek hivatalos indoklása az, hogy az új orosz tudományos modul – melynek már évek óta az ISS-hez kéne kapcsolódnia – még mindig a Földön vesztegel. Vagyis nincs odafent elég feladat...
Az is tény, hogy amennyiben 2020–2021-ben a két új személyszállító amerikai űrhajó szolgálatba áll, akkor az oroszok elesnek a „nyugatiak” indításáért kapott pénzektől. Ez azt jelenti, hogy vagy ők állják a teljes költséget – és indítanak 2–3 saját űrhajóst –, vagy vevőket keresnek az ülésekre (pl. török, magyar kiképzett űrhajósokat, vagy űrturistákat). Viszont azt is tudjuk, hogy az orosz űrköltségvetés nem bővül.
Egy dolog viszont jelenleg biztosnak tűnik. Mégpedig az, hogy sem a Roszkoszmosz, sem a Space Adventures nem akar rögtön a sötétbe ugrani. Ezért jelenleg szervezés alatt áll egy rövidebb űrturista-repülés is, a fenti expedíció előtti időpontra. A bejelentés szerint ugyanis 2021 decemberében startolna a Szojuz MSZ-20, fedélzetén – a történelemben először – két űrturistával és egyetlen profi kozmonautával. A személyzet az űrállomáson töltené a karácsonyt és az újévet, majd 2022 januárjában térne vissza a Földre. Ez a repülés talán választ fog adni a felsorolt kérdések egy részére. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Török, magyar, indonéz?
Turisták az űrállomásra
Privatizált űrállomás?
Hosszú időtartamú kereskedelmi repülést terveznek az oroszok az ISS-re (Space Daily)