Bő két évtizede készül, nemrég vasúton szállították Moszkvából Bajkonurba – ez a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) szánt orosz többcélú kutatómodul.
Az egy autóbuszéhoz hasonló méretű Nauka modul (más néven Multipurpose Laboratory Module, MLM) fejlesztése igen sokat késett. Az Űrvilág például már a 2012-es évet beharangozó cikkében is említést tett arról, hogy arra az évre várható a modul felbocsátása. Tekintettel arra, hogy az ISS üzemeltetése egyelőre 2024-ig látszik biztosnak – bár feltehetően a partnerek megegyeznek majd az üzemidő legalább 2028-ig való kitolásában –, a Nauka elkészülte különösen megkésettnek tűnik. A startot most 2021-re ígérik.
Az orosz Nauka (nevének jelentése: tudomány) modul. (Kép: Roszkoszmosz)
A Nauka modul története úgy kezdődött, hogy az ISS Zarja modulja tartalék példányának szánták. (A Zarja volt az űrállomás legelső, 1998-ban pályára állított részegysége.) Az oroszok 2004-ben úgy döntöttek, hogy többcélú kutatólaboratóriumot alakítanak ki belőle, akkor 2007-es indítással számoltak. A munka lassan haladt, és az építést irányító Enyergija vállalat szakemberei 2013-ban a modul meghajtórendszerében hibákat találtak. A modult visszaküldték a gyártóhoz, a Hrunyicsev vállalathoz. A szükséges javítások további hosszú éveket vettek igénybe, miközben egyes elemeket nyilván modernizálni is kellett az eredetileg tervezetthez képest.
Ha végre elindul, a Nakuka lesz 2000 óta a legnagyobb új orosz egység az ISS-en – akkortól üzemel ugyanis a Zvezda kiszolgáló modul. Az MLM hossza 13 méter, tömege 20 tonna, így egy nagy teljesítményű Proton hordozórakétára lesz szükség a felbocsátásához. De az utolsó hermetizált orosz egység, a Rasszvet dokkolómodul is már tíz éve, 2010-ben került fel az űrállomásra egy amerikai űrrepülőgép segítségével.
A Nauka augusztus 11-én indult útnak a Hrunyicsev moszkvai gyárából délnek, a kazahsztáni Bajkonur felé. A vonatozás nyolc napig tartott.
(Kép: Enyergija)
A Nauka modul a szállítására szolgáló konténer belsejében. Augusztus 19-én érkezett meg a kazahsztáni Bajkonurba. (Kép: Enyergija)
Az ISS-re szánt legújabb modult most komplex ellenőrzésnek vetik alá Bajkonurban, mielőtt a világűrbe juttatnák. Csak a tervezett elektronikus tesztek száma meghaladja a 750-et. A külsejére felszerelik szigetelést, a modul elektromos energiával való ellátását biztosító napelemeket, és egy európai robotkart (European Robotic Arm) is. A folyamat nagyjából 9 hónapot vesz majd igénybe, az indítás tehát jövő tavasszal vagy nyáron várható – ha semmi nem jön közbe.
Ami a robotkart illeti, a fejlesztése 1996-ban indult, és egy évtizede már raktárban várja, hogy eljöjjön az ideje. A 11,3 m hosszan kinyújtható kart eredetileg még az amerikai űrrepülőgépekhez tervezték, de már azok sem repülnek 2011 óta. Az elképzelések időközben változtak, és az Európai Űrügynökség (ESA) már 2006-ban készen állt volna leszállítani a kart az oroszoknak. Az ISS-en az európai robotkar a hasonló feladatokat ellátó kanadai és japán szerkezetekkel azonos jellegű munkát végez majd, az űrállomás külső részén segít majd átmozgatni berendezéseket, illetve az űrhajósok szolgálatára áll űrséták alkalmával.
S hogy hova kerül a Nauka modul az űrállomáson? A Zvezda szervizmodul egyik nyílásához csatlakoztatják majd, méghozzá ahhoz, amelyik alul, az ISS Föld felé néző oldalán helyezkedik el. Ezt a helyet viszont 2001 óta az orosz Pirsz dokkolómodul foglalja el. Mivel a helyet szabaddá kell tenni, a Pirsz egységet még a Nauka érkezése előtt eltávolítják, és egy távozó Progressz teherűrhajóval együtt belevezetik a sűrű légkörbe, ahol megsemmisül.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
ISS: az oroszok is folytatnák 2024-ig
Hivatalos: jövőre eggyel kevesebb orosz az ISS-en
Progressz MSZ-15
Megérkezett majdani indítása helyére a Nauka modul (Spaceflight Now)