A Nemzetközi Űrállomás (ISS) felé indított orosz Progressz MSZ-16 teherűrhajóra fontos feladat vár repülése végén.
A Szojuz-2.1a hordozórakétát – orrkúpja alatt a Progressz MSZ-16-tal – még pénteken (12-én) vontatták ki a bajkonuri vízszintes szerelőcsarnokból, és állították fel a 31-es indítóállásban.
A rakéta és a teherűrhajó útja a szerelőcsarnoktól a starthelyig. (Forrás: Roszkoszmosz)
Az indításra február 15-én, magyar idő szerint hajnali 5:45-kor (helyi időben délelőtt 10:45-kor) került sor. Az északkeleti irányban emelkedő rakéta a start után nagyjából két perccel választotta le négy, ekkorra kiégett oldalsó fokozatát. Innen már csak a központi fokozat négy RD-108A rakétahajtóműve működött tovább. Ahogy a rakéta kiért a sűrűbb légkörből, levált az orrburkolat, majd a repülés 5. percében leállt ez a fokozat is. Ekkor gyújtott a harmadik fokozat RD-0110-es hajtóműve és a repülés 9. percében a teherűrhajót körpályára állította. Nem sokkal ezután kinyíltak az űrhajó napelemei, valamint kommunikációs, és űrrandevú-antennái.
Az ISS megközelítése két napig (34 pálya megtételéig) tart, a tervek szerint a Progressz szerdán, magyar idő szerint reggel 7:20-kor csatlakozik az űrállomás Pirsz moduljához. Sikeres dokkolás esetén az űrhajóról 600 kg üzemanyagot fognak átszivattyúzni a Zvezda modul hajtóműveinek működtetéséhez.
A Progressz MSZ-16 teljes hasznos terhe egyébként 2460 kg, mely a már említett 600 kg üzemanyagon kívül még 420 kg ivóvizet, 40 kg-nyi sűrített gázokat (az űrállomás levegőjének frissítéséhez), valamint 1400 kg „száraz árut” visz magával. Ez utóbbi a hermetikus, gömb alakú fülkében utazik, és a szokásos tételeken (élelmiszer, gyógyszer, kötszer, levelek, tiszta ruha, ajándékok) kívül még feladatspecifikus csomagokat is tartalmaz. Ezek között lesz például egy olyan készlet, mely az űrhajósokat segíti az oxigénszivárgási helyek felderítésében és befoltozásában, valamint orosz orvosbiológiai kísérletek anyagai, illetve egy olyan kísérlet eszközei, melyben algák oxigéntermelő képességét fogják vizsgálni.
A Nemzetközi Űrállomáshoz 2000 óta indított 77. orosz teherűrhajó júliusig marad az állomásnál. Ezt követően egy nagyon fontos feladata lesz. Ezúttal nem a Progresszt fogják lekapcsolni a Pirszről, hanem a Pirsz modult az ISS-ről! Ezek után az összekapcsolt Pirsz–Progressz együttest ez utóbbi hajtóművével KÖZÖSEN léptetik be a sűrű légkörbe a Csendes-óceán felett, hogy ott a légkörben megsemmisüljenek.
A Pirsz 2001 óta van az ISS-nél és kombinált dokkoló-, zsilipkamra-, űrsétamodulként funkcionál. (Az ISS orosz oldala természetesen nem marad ilyen blokk nélkül, hisz ott van még az azonos funkciójú Poiszk!) A Pirsz sikeres eltávolítása felszabadítja azt a dokkológyűrűt, melyhez még az idén hozzákapcsolják a folyamatos késésben lévő Nauka (tudomány) nevű orosz kutatómodult. Az egész folyamat elég izgalmasnak tűnik, hisz egyrészt a Pirsz 20 éve van összekapcsolva az űrállomással és most ezt a kapcsolatot kell megbontani. Másrészt a Nauka – ahogy arról már többször beszámoltunk – eredetileg már akkor kész volt, amikor a Zvezda készült, azaz két évtizedet állt szerelőcsarnokokban, miközben több átalakításon esett át. Azaz, az ISS-hez az oroszok egy 20 éves, felújított modult fognak indítani hamarosan...
Kapcsolódó cikkek:
Mi várható 2021-ben? (1. rész)
Nauka
Progressz MSZ-15
Kapcsolódó linkek:
Elindult a Progressz MSZ-16 (Spaceflight Now)