A Nemzetközi Űrállomás (ISS) európai Columbus kutatómoduljában már tesztelik a hajómegfigyelő rendszert.
Ahogy az ISS mintegy másfél órás periódussal megkerüli a Földet, elhalad a tengerek és óceánok fölött, s érzékelheti a hajókról kibocsátott rádiójeleket. A most kipróbálás alatt levő globális követési módszer a hajókon üzemelő automatikus azonosító rendszer (Automatic Identification System, AIS) használatán alapul. Minden, a nemzetközi vizeken hajózó, egy adott méretet meghaladó vízi szállítójármű, illetve az összes személyszállító hajó köteles egy olyan jeladót üzemeltetni, amely folyamatosan sugározza a hajó azonosítóját és navigációs adatait. Az AIS segítségével a kikötői hatóságok követni tudják a forgalmat. Az URH sávban működő jeladók vízszintes hatótávolsága kb. 70 km, ami a part menti zónában, illetve a közeli hajók esetében egymás közt teszi használhatóvá a rendszert. A nyílt óceán hajóforgalma tehát így nagyrészt nem követhető.
Függőleges irányban azonban a jelek nagyobb távolságból, akár néhány száz kilométerrel a felszín felett, az ISS pályájáról is foghatók. Ezt használják ki a júniusban indult COLAIS (Columbus AIS) kísérletben.
A tengeri hajóforgalom 2010. június 2-7. között, az ISS-en detektált jelek alapján. Jól kivehetők a legnépszerűbb hajózási útvonalak. Feltűnően ritkák a pontok Szomália partjai közelében. Ezt a környéket ugyanis a hajók a kalózveszély miatt igyekeznek elkerülni. (Kép: FFI)
A kezdeti beüzemelés után a rendszer most automatikus üzemmódban dolgozik, egy norvég gyártású vevőberendezéssel. (Három hónap elteltével egy luxemburgi készítésű berendezést is kipróbálnak, s az elkövetkező két év során a két eszközt váltogatják az űrhajósok segítségével.) Az adatok a németországi Oberpfaffenhofenben levő Columbus irányító központon keresztül jutnak a Földre.
Bár az ISS pályája elhalad a legfőbb tengeri hajózási útvonalak fölött, a jelek azonosítása, dekódolása mégsem egyszerű. Egyrészt egyszerre sok hajóról érkeznek, másrészt az űrállomás közben nagy sebességgel mozog. Az AIS jeladóktól származó, globális lefedettségű információk a jövőben integrálhatók lesznek más, műholdas távérzékeléssel kapott adatokkal, így növelhető a tengeri hajózás biztonsága.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Európa hajózási útvonalai az űrből
Hajócsíkok az óceán fölött
Kalózok ellen műholdakkal
Indiai start öt műholddal
Az űrállomásról követik a világ hajóforgalmát (ESA)