Tengeri hajón, vasúton, kamionon vagy konténerterminálon raktározva – mindenütt, minden időben lehetséges a szállítmányok helyzetének követése egy új, műholdas távközlésen alapuló rendszerrel.
A Cont-Trak rendszert, amelynek kifejlesztéséhez az Európai Űrügynökség (ESA) távközlési programja révén járult hozzá, már sikeresen kipróbálták Európában és Észak-Amerikában, illetve a két földrész között, az Atlanti-óceánon. A rendszer néhány óránként „bejelentkezik” a központba és információt továbbít a Cont-Trak terminállal felszerelt konténerek hollétéről. A műholdas távközlésre azért van szükség, hogy a módszer olyan helyeken is működőképes maradjon, ahol nincsenek kiépítve földfelszíni kommunikációs hálózatok. Ilyen nyilván a nyílt tenger, de egyes eldugott szárazföldi helyszínek is. (Szinte természetes, de azért érdemes megemlíteni, hogy a pozícióra vonatkozó adatot is műholdas módszerrel, a GPS helymeghatározó rendszer segítségével állítják elő.)
(Kép: Skywave)
A legnagyobb problémát az egymás tetején tárolt konténerek követésének megoldása jelentette. Az alul levő egységek ugyanis nem rendelkeznek közvetlen „rálátással” a távközlési műholdakra. Így a jeleiket sem képesek továbbítani. Ezt úgy oldották meg, hogy a konténerek termináljai egymás között is kommunikálnak, egy drótnélküli rádiókapcsolaton keresztül. A műholddal azután ezek közül a hálózatba rendezett egységek közül az lép érintkezésbe, amelyik felül van, s így számára épp szabad a kilátás. A tesztekhez Európában az Inmarsat I-3, Észak-Amerikában a Mobile Services Venture MSAT-01 nevű távközlési műholdját használták.
Kapcsolódó linkek:
A Cont-Trak rendszerről (ESA)