Az ESA a közelmúltban hajtotta végre azokat a próbarepüléseket, amelyek után műholdak segítségével modernizálhatják az európai légi forgalom irányítását.
A kísérleteket az Európai Űrügynökség (ESA) a brit Inmarsat műholdas távközlési céggel együttműködve hajtotta végre. Az ESA Iris Precursor projektje keretében műhold segítségével nagy sebességű és biztonságos digitális adatkapcsolatot hoztak létre az európai légtérben közlekedő repülőgépek és a földi irányítók között.
Az Iris Precursor 2019-re a légi járművek és a földi irányítás közti kommunikációt négy dimenziós adatokkal fogja segíteni, vagyis minden időponthoz hozzárendeli a repülőgép pillanatnyi földrajzi szélességét, hosszúságát és repülési magasságát. Ez lehetővé teszi a repülőgépek pontosabb követését és a légi forgalom hatékonyabb szervezését.
Az Iris terminál prototípusa a Holland Repülési és Űripari Központ repülőgépén. A terminál kapcsolatot teremt az Inmarsat SwiftBroadband-Safety (SB-S) műholdas szolgáltatásával. (Kép: Inmarsat)
A Holland Repülési és Űripari Központ (Netherlands Aerospace Centre) repülőgépe Amszterdamból szállt fel, az Iris terminállal a fedélzetén. Felszállás után a terminál kapcsolatba lépett az Inmarsat következő generációs SwiftBroadband-Safety (SB-S) műholdas szolgáltatásával (amely a légitársaságokat 25 éve kiszolgáló Classic Aero szolgáltatás továbbfejlesztett változata). A négyórás repülés alatt különböző célállomásokat érintettek, miközben sokrétű ellenőrzésnek vetették alá a repülőgép és a föld közötti adatforgalmi kapcsolatot és a légiforgalmi utasítások közvetítését. A kapcsolat akkor is fennmaradt, amikor a repülőgép másik műholdas távközlési nyalábra váltott át.
Az Inmarsat repülésbiztonságért és üzemeltetésért felelős alelnöke elkerülhetetlennek nevezte a pilótafülkék kommunikációs kapcsolatának digitalizálását, amit az egyre növekvő légi forgalom megkövetel. Ezáltal csökkenthető a zsúfoltság a hagyományos rádiófrekvenciákon és optimalizálható az európai légtér kihasználása. Ebben jelet forradalmi előrelépést az Iris használata.
Az Iris rendszer előnyeit bemutató animáció (Forrás: Inmarsat, YouTube)
A végrehajtott próbarepülések kiegészítik azokat, amelyeket az Airbus az Inmarsattal és más partnerekkel tavaly márciusban hajtott végre. Ezek során először rögzítették a repülési útvonal 4D adatait, és először hoztak létre az Iris rendszerrel adatforgalmi kapcsolatot a pilóták és a légi irányítás között. Ez év végén kezdik meg a próbarepülések második sorozatát az Iris validálása érdekében. Ezt követheti az Iris használata a tényleges forgalmi körülmények között.
Az Iris technológia az ESA hozzájárulása az egységes európai égbolt (Single European Sky) kezdeményezéshez, amelynek keretében az Európai Bizottság az Eurocontrollal, a repülőterek üzemeltetőivel, repülési navigációs szolgáltatókkal, valamint a repülőgép-ipari cégekkel együttműködve 2004 óta a légi forgalom irányításának korszerűsítésén dolgozik.
(Kép: ESA) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Európai műhold figyelte a repülőket
Az ESA Alphasat műholdját is használja az Inmarsat
Inmarsat műhold Proton rakétával
Az EGNOS az európai repülés szolgálatában
A légi forgalom irányítása műholdas segítséggel (ESA)
Inmarsat
Inmarsat SwiftBroadband-Safety
Single European Sky (SES)