A cseh fővárosban új műholdas navigációs megoldást próbálnak ki a közúti közlekedés javítása érdekében.
Ahogy a városok egyre inkább törekszenek arra, hogy a közúti közlekedésüket hatékonyabbá és felhasználóbaráttá tegyék, mindinkább a GNSS alapú (vagyis műholdas navigációs műholdrendszereket haználó) megoldások felé kezdenek nyitni. A cseh fővárosban, Prágában – ahol már korábban is volt rá példa, hogy ilyen technológiákat használjanak – most egy Galileo-kompatibilis megoldás felé fordulnak, hogy javítsák és kényelmesebbé tegyék a sofőrök számára a város alagútrendszereiben történő közlekedést.
A prágai körgyűrűn közlekedők az alagutak nagy részében nem tudják használni a műholdas navigációt, az eszközeiken a jel eltűnése miatt. Ez általában nem okoz problémát a klasszikus alagutak esetében, ahol egyetlen be- és kijárat van. Azonban a bonyolultabb alagútrendszerekben, mint Prágában is, a sofőrök könnyen összezavarodhatnak útjuk során. A probléma kezelése érdekében a Prágai Műszaki Közúti Felügyelet megbízást adott egy tanulmány elkészítésére, amely a navigációs jel eltűnésének problémájára ad lehetséges megoldási javaslatot. Ez alapján egy Galileo-alapú jelátviteli alkalmazást kezdtek el tesztelni a Blanka-alagútkomplexum egyik ágában, a Bubeneè-alagútban.
A Blanka-alagútrendszer Prágában. (Kép: TBG METROSTAV s.r.o. / Boris Renner)
A kísérlet első fázisában az alagút három pontján úgynevezett jelátjátszókat telepítenek, vagyis a navigációs jelet egy földfelszíni antennáról egy vezetéken keresztül továbbítják az alagútban lévő berendezéshez. Annak ellenére, hogy kezdetekben a jel nem fedi le a teljes alagutat, az állomások közötti újraküldés növeli a navigáció pontosságát, ezzel segítve a vezetők tájékozódását. A rendszer nagy előnye, hogy lehetővé teszi a szokványos fedélzeti navigációs eszközök és mobiltelefonok működését is. A tesztelési fázist követően, az eredmények tükrében döntenek majd arról, hogy ezt a megoldást a későbbiekben kiterjesszék-e a Blanka-alagútrendszer teljes területére is, illetve más prágai alagutakra is.
Prága nem az egyetlen európai uniós főváros, amely közlekedésének modernizálása érdekében a műholdas navigáció alapú megoldások felé fordult. Madridban például a tömegközlekedés segítésénél alkalmazzák a technológiát. A GNSS fontos és sokrétű eszköz lehet minden város számára, hogy közlekedésük korszerűbbé váljon és így a lakosaik igényeihez jobban alkalmazkodhassanak.
(Együttműködő partnerünk: Galileo blog, Lechner Tudásközpont, Kozmikus Geodéziai Obszervatórium) Kapcsolódó linkek:
Prágában GNSS alapú rendszert tesztelnek a közúti közlekedésben (GSA)