Az Ariane-5 és a nemrég bemutatkozott Szojuz hordozórakéták után jövő januárban startolhat az első Vega is Dél-Amerikából.
Ezzel a francia guyanai indítóhely a nagy és közepes kapacitású hordozóeszközöl után egy olyannal is rendelkezni fog, amellyel kisebb tömegű műholdakat lehet Föld körüli pályára juttatni. Az Európai Űrügynökség (ESA) és a francia kormány által 2:1 arányban közösen fenntartott Kourou űrközpont 1979 óta ad otthont az Ariane rakétacsaládnak. Az évi hat-hét start helyett hamarosan akár akár a dupláját is végre kell majd hajtani innen. A Vega programban az elmúlt időszakban több jelentős lépést tettek a megvalósítás felé. A repülési készenlét vizsgálatát október 13-14-én fejezték be az olaszországi Frascatiban. A kedvező eredmények hatására az ESA főigazgatója elrendelte a Vega startját előkészítő minősítő kampány végrehajtását. Ebben a kouroui indítóhelyet üzemeltető Arianespace cég munkatársainak lesz fontos szerepe. A kampányhoz a rakéta elemei október 24-én hajón megérkeztek Európából. A szilárd hajtóanyagú Vega első fokozatát a november 7-én kezdődő teszt során az indítóállásba helyezik. Az első valódi start 2012. január végére várható.
A Vega részegységei megérkeztek Kourouba. (Kép: Arianespace)
Még el sem indult az első, de az ESA és az Arianespace szeptemberben négy újabb Vega rakéta legyártására adott megrendelést. Korábban, tavaly egy hordozóeszközre szerződtek, amelyet a januári kvalifikációs startot követően szeretnének felhasználni.
A Vega, Európa új hordozórakétája tökéletesen kiegészíti az Ariane-5 nehézrakéta és az orosz gyártmányú Szojuz által nyújtott szolgáltatásokat. (Az első dél-amerikai indítású Szojuz nemrég mutatkozott be, a Galileo navigációs műholdrendszer első két példányának pályára állításával.) A Vegával úgy készülnek, hogy többféle megrendelői igényt is ki tudjanak szolgálni. Lehet szó egyetlen műhold, vagy akár egy nagyobb, és legfeljebb hat kis mikroműhold egyszerre történő startjáról. A pályára állítható tömeg 300 kg és 2500 kg között változhat, az igényelt pályamagasságtól és pályatípustól függően. Egy 700 km magas poláris pályára például 1500 kg a lehetséges hasznos teher. A Vega kifejlesztésére indított ESA-program finanszírozásában Olaszország, Franciaország, Belgium, Hollandia, Svájc és Svédország vett részt.
Ami Kourou 2003 óta egész 2011 októberéig kizárólagos „használóit”, az Ariane-5 rakétákat illeti, jövő márciusig nem várható új start, megrendelők hiányában. Így a Francia Guyanában, az Atlanti-óceán partja és az Egyenlítő közelében fekvő űrközpont üzemeltetői a Vega és a Szojuz bevezetésére koncentrálhatnak. A Szojuz legközelebb december 16-án áll szolgálatba, amikor fő teherként a francia Pleiades-1-et, egy kettős (civil és katonai) célú nagyfelbontású optikai távérzékelő műholdat állít pályára. Emellett a kis „társbérlők”: négy francia ELISA elektronikus felderítő
hold és a chilei SSOT távérzékelő műhold. Mindegyik poláris pályára kerül majd. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Startra kész az első „európai” Szojuz
Újabb előrelépés a Vega programban
A Vega hordozórakéta zajszint-tesztje
Vega - egy lépéssel közelebb
Késhet a Vega rakéták bemutatkozása
Vega, Szojuz: Kourouból csak 2011-ben
Szojuz Kourouban: kulcsátadás
A Vega lassan készen áll a próbaindításra (ESA)
Gyakoribbá válnak az indítások Kourouból (Spaceflight Now)