Az európai könnyű hordozórakéta júliusban sikertelenül indított egy műholdat, mostanra lényegében lezárultak a vizsgálatok.
A Vega rakétákat üzemeltető Arianespace vállalat szerint a startok legkésőbb jövő március végéig beindulhatnak, miután végrehajtják azokat a – közelebbről meg nem nevezett – intézkedéseket, amiket a vizsgálatok nyomán szükségesnek tartanak. Mint emlékezetes, a Vega legutóbbi, július 11-ei indítási kísérlete kudarccal végződött, elveszett az Egyesült Arab Emírségek számára készült Falcon Eye-1 nagyfelbontású optikai földmegfigyelő műhold. Az űreszköz egyébként 415 millió dollárra volt biztosítva, ami a űrbiztosítási szektor történetének legnagyobb összegű kifizetése.
Az Európai Űrügynökség (ESA) és az Arianespace által a meghiúsult start körülményeinek vizsgálatára kijelölt bizottság szeptember 5-ére készült el előzetes jelentésével. Eszerint még mindig nem tudták pontosan azonosítani a hiba kiváltó okát, de az már biztosnak tűnik, hogy a második fokozat Zefiro-23 hajtóművével történt a baj, és azon belül is lokalizálták a problémát. A Kourou űrközpontból indított, háromfokozatú, szilárd hajtóanyaggal működő Vega a földről való felemelkedése után 130 másodperccel hullott darabjaira.
A Vega rakéta balul végződött VV15-ös számú repülése az indítás pillanatában. (Kép: ESA / Arianespace)
Az első fokozat kiégése és leválása után a második fokozat rendben beindult, de utána 14 másodperccel a rakéta hirtelen két nagyobb darabra esett szét: a Zefiro-23 elvált a felső résztől, vagyis a harmadik fokozat Zefiro-9 hajtóművétől, a folyékony hajtóanyagú AVUM végfokozattól, valamint a legfelül levő orrkúptól és az az alatt elhelyezett és a Falcon Eye-1 műholdtól. A starttól számított 213 másodperc elteltével biztonsági okokból kiadták a parancsot az önmegsemmisítésre, a telemetriai kapcsolat 314 másodperc után szűnt meg.
A Vega rakéta – amely 2012-ben a bemutatkozó, VV01 jelű repülésén többek közt a magyar Masat-1-et állította pályára – eddigi 15 startja közül a mostani volt az első kudarc. A készülő, nagyobb tolóerejű utódja, a Vega-C nem tartalmazza a Zefiro-23 hajtóművet, helyette a szélesebb és kicsit hosszabb Zefiro-40-et építik bele.
A startbalesetet megelőzően a Vega rakétára szóló négy fennmaradó indítási megrendelést még az idei év vége előtt szerették volna teljesíteni, hogy aztán 2020 márciusában a Vega-C is bemutatkozhasson. Most minden el fog tolódni. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Elveszett az újabb arab felderítő műhold
Az ESA 2019-ben
Kourou, Francia Guyana
Sikeres hajtóműteszt
A Vega második fokozatával volt a baj, 2020 elejétől újra indulhat (Space News)