Sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek. Az első részben az Európai Űrügynökségről olvashatnak.
Vega-C és Vega-E
December 18-án az ESA és az olasz Avio három szerződést is tető alá hozott. Ezek a Vega-C földi infrastruktúrájának továbbfejlesztésével, az új Vega-E rakéta megvalósításával és a FORUM nevű földmegfigyelő hold indításával kapcsolatosak.
A Sentinel-1C novemberi pályára állításával a Vega-C újra sikeresen „használatba vétetett”. A jelenlegi tervek szerint 2025-ben a rakétától négy, 2026-ban pedig öt sikeres repülést várnak. Az első ESA szerződés arról szól, hogy továbbfejlesszék a rakéta földi infrastruktúráját. Ugyanis csak ezzel lesz biztosítható az évenkénti legalább öt indítás, illetve a két rakétaindítás között szükséges idő csökkentése. Kourou-ban a tervek szerint a korábbi Ariane-5-ös összeszerelő csarnokot a jövőben a Vega-C „használhatja”. A csarnok a mérete okán – megfelelő fejlesztések után – alkalmassá válik majd arra, hogy egyidejűleg két Vega-C végszerelése folyhasson Francia Guyanában, természetesen eltérő fázisban. Ezt követően az előrehaladottabb állapotban lévő hordozóeszköz előkészítése már a startasztalon folytatódik, és a csarnokba a helyére egy újabb rakéta elemei érkezhetnek be. Ráadásul ezen fejlesztések nélkül a Vega-E programot (lásd lent) sem érdemes elindítani, mert az életképtelen lesz.
A Vega rakétatípusok összehasonlítása. (Infografika: ESA)
A második szerződés a Vega-C-t felváltó Vega-E fejlesztéséről szól, egészen a földi kvalifikációs tesztekig. (Azaz repülést ez a szerződés még nem finanszíroz.) A szerződés értelmében az Aviónak el kell végeznie a fokozatok, a vezérlő rendszer, az egykori Ariane-5 startasztallal való kompatibilitás biztosítását, valamint az üzemanyag-feltöltéshez, földi kiszolgáláshoz szükséges eszközök és a teljes logisztika tervezését és kifejlesztését.
A Vega-E egy kicsit magasabb lesz a Vega-C-nél, de ezt úgy valósítják meg, hogy közben a fokozatok száma négyről (Vega-C) háromra csökken. A Vega-C-t nem az indítóasztalon töltötték fel üzemanyaggal, de a Vega-E folyékony metánt és folyékony oxigént tartalmazó tartályait majd az egykori Ariane-5 startasztalon töltik tele.
A FORUM műhold
A harmadik szerződés pedig arról szól, hogy az Avio indíthatja majd az ESA FORUM (Far-infrared Outgoing Radiation Understanding and Monitoring) nevű földmegfigyelő műholdját. A FORUM (képünkön) az Európai Űrügynökség kilencedik Earth Explorer műholdja, amelynek mérési adatai kritikusak lesznek a klímakutatás számára. Az űreszköz először fogja mérni a Föld hosszúhullámú sugárzását a távoli infravörös sávban. Ezek a mérések jelentősen segíthetnek a vízgőz és a jeges felhők szerepének megértésében. A FORUM legkorábban 2027-ben kerülhet pályára.
(Folytatjuk!)
Kapcsolódó cikkek:
Elindult a Sentinel-1C
Hordozórakéta-válság Európában
Odaveszett a két utolsó Pléiades-Neo
Szűkülő rakétapiac
Európai mozaik – 2021. július
Újabb ESA földmegfigyelő műhold