Az Európai Unió és az ESA közös navigációs műholdrendszere, a Galileo fejlesztésének lökést adhat az olasz és a német kormány megegyezése a feladatok megosztásáról. Az utóbbi időben lelassulni látszó programmal kapcsolatos legfrissebb híreket foglaljuk össze.
Az egyezség lényege, hogy az olaszok felelőssége főleg a tervezési feladatokra terjed ki. A németek az űrszegmens menedzselését vállalták. A program koordinálására létrehozott európai közös vállalatnak (Galileo Joint Undertaking) is Németországban, valószínűleg Ottobrunn városában lenne a székhelye. Itt gyártanák le a harminc mesterséges holdból álló flottát. Amennyiben a megegyezés részletei ismertté válnak, és azok a többi részvevő ország (az ESA másik 13 tagállama) számára is elfogadhatók lesznek, van remény arra, hogy az eredetileg tervezett 2008-as határidőig teljesen kiépüljön a Galileo rendszer. Ezzel versenybe szállhat az amerikai GPS-szel, de egyúttal ki is egészíti majd azt – a felhasználók legnagyobb hasznára. A tervszerű haladást eddig akadályozó vita furcsa módon azért tört ki, mert mindegyik ország többel szeretne hozzájárulni a programhoz. A nemzeti hozzájárulások ugyanis – ipari megrendelések formájában – lényegében visszajutnak az adott országba.
A késlekedés miatt a politikusok is jónak látták felemelni a szavukat. Az Európai Parlament és az EU nemzeti parlamentjeinek több mint 200 képviselője írta alá azt a petíciót, amelyet az Európai Bizottságnak, az ESA-nak, illetve a tagországok kormányainak címeztek. Ebben sürgetik a Galileo mielőbbi indítását.
Időközben Kína hivatalosan is jelezte, hogy szeretne részt venni a Galileo programban. A végső döntés az EU kezében van. Az ESA szóvivője diplomatikusan úgy reagált a hírre, hogy a leendő navigációs műholdrenszer a Föld bármely pontján használható. Elképzelhető, hogy további, Európán kívüli országok is kifejezik bekapcsolódási szándékukat a programba.
(CORDIS News)
Kapcsolódó cikkek:
Galileo gondok
Kapcsolódó linkek:
Európai Űrügynökség