2005. december 28-án indult a GIOVE-A, amely azóta is egyedül tartja a frontot a vártnál lassabban kiépülő európai műholdas navigációs rendszerben.
A GIOVE-A jelű műhold 2006 januárjától sugározza a rádiójeleket. Ezek segítségével az ESA szakemberei azóta tesztelik a fedélzeti műszereket és a földi vevőberendezéseket. A tapasztalatok pozitívak, ami kedvező előjel a majdani teljes műholdrendszer szempontjából. A következő, régóta húzódó esemény a második tesztműhold, a GIOVE-B felbocsátása lesz. A GIOVE-B különlegessége, hogy a fedélzetén elhelyezett atomóra a legpontosabb lesz, amely valaha űreszközön repült.
A GIOVE-B műhold tesztelés közben az ESTEC-ben (Noordwijk, Hollandia). A startot most 2008 márciusára ígérik. (Kép: ESA)
A GIOVE-B utáni lépés négy további műhold pályára állítása. Ez a minimális műholdszám, amely lehetővé teszi a földi helymeghatározást a Galileo jeleinek segítségével. Ekkor kezdődhet majd meg „élesben” a navigációs rendszer tesztelése (in-orbit validation, IOV). A négy műhold jelenleg is épül Európa több űripari üzemében, s az ígéretek szerint 2009 végére juthatnak el az indításig.
A Galileo műholdrendszer teljes kiépítettségét akkor éri el, ha 30 hold lesz Föld körüli pályán. Természetesen a működtetéshez elengedhetetlen a földi követőállomások globális hálózata is. Az EU vállalta, hogy fizeti a kiépítés 3,4 milliárd eurós számláját. Az ESA-t a teljes rendszer 2013-ig történő befejezésével bízták meg.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Pályán a GIOVE-A!
Megkezdte a jelsugárzást az első Galileo műhold
Ismét késik a GIOVE-B
Az EP sürgeti a Galileo rendszer megvalósítását
GIOVE-B helyett (vagy mellett?) A2
A rendszer lelke: hiperpontos órák
Két éve pályán a GIOVE-A (ESA)