A német OHB System és a brit Surrey Satellite Technology Ltd. konzorciuma folytathatja az európai navigációs műholdak gyártását.
Az újabb nyolc űreszköz elkészítésére vonatkozó szerződés tényét június 22-én hozták nyilvánosságra. A szerződéses ár 324 millió euró.
Galileo műholdak fantáziaképen. Az ábra inkább az űreszközök nagy számát próbálja érzékeltetni, a holdak elhelyezkedésének semmi köze a valóságoshoz... Teljes kiépítettségében a Galileo három pályasíkban, pályasíkonként 8 aktív és 2 tartalék, összesen 30 műholddal üzemel majd. (Kép: OHB System)
A megrendelő az Európai Bizottság, a technikai lebonyolító az Európai Űrügynökség. Ugyanazt a cégcsoportot választották a műholdak legyártására, amelyikkel az előző 22-es adagra is szerződtek. Brémában az OHB System szereli készre a holdakat, a navigációs berendezések Guilfordban, Angliában készülnek. A Galileo kiépítése négy, később a végleges konstellációban is szerepet kapó műholddal kezdődött (In-Orbit Validation, IOV), azokat még az Airbus Defence and Space gyártotta. Az IOV holdak párosával, 2011-ben és 2012-ben kerültek közepes (kb. 23 ezer km-es) magasságú Föld körüli pályára. Utána még 14 Galileo hold indult, idén pedig a tervek szerint egy Ariane-5 rakétával egyszerre további 4 kerül a világűrbe.
Az új megrendeléssel a készülő vagy már működő Galileo holdak összes száma 34-re emelkedik, amivel elérhetik a teljes 30-as kiépítést és még 4 tartalékkal is rendelkeznek majd. Az európai navigációs műholdak konstellációjának – ahogy máshol, pl. az amerikai GPS, az orosz GLONASSZ és a kínai Beidou esetében is – folyamatos frissítésre, az idővel tönkremenő holdak pótlására lesz szüksége. A Galileo egyedülálló a globális navigációs műholdrendszerek között azzal, hogy nem katonai, hanem polgári irányítással üzemel. Navigációs rádiójelei segítségével az egész Földön pontos hely- és időmeghatározó szolgáltatást nyújt a felhasználóinak, a vevőberendezések pedig kombinálhatják a különféle rendszerek használatát, még pontosabbá és megbízhatóvá téve a méréseket.
Az új műholdakon nem terveznek alapvető változtatásokat, ennek a sorozatnak az indítása 2020-ban kezdődhet. Az űreszközök üzemanyaggal együtt értendő starttömege 715 kg. Egyedül a rendszer „lelkét” jelentő pontos fedélzeti atomórák működése ad okot némi aggodalomra az eddigi tapasztalatok alapján. Bár az atomórák rendelkeznek tartalékkal, ezért emiatt eddig még nem váltak működésképtelenné Galileo holdak, de meghibásodásuk üteme gyorsabb a reméltnél. Ezért az SSTL cég több újítást is tervez.
A Galileo jelenleg háromféle szolgáltatást nyújt. A nyílt felhasználású Open Service a GPS-től megszokott módon, ingyenesen és korlátozás nélkül elérhető. Tömeggyártású vevőkben (például okostelefonokban és autós navigációs berendezésekben) teszi lehetővé a helymeghatározást. A műholdas navigáció mára az űrtevékenység egyik leginkább elterjed alkalmazásává vált világszerte. A titkosított jelekkel dolgozó Public Regulated Service különösen megbízható szolgáltatásait kormányzati felhatalmazással rendelkező szervek (pl. polgári védelem, katasztrófaelhárítás, tűzoltóság, rendőrség) használhatják speciális vevőberendezésekkel. A Galileo keresési és mentési funkciója (Search and Rescue Service) a bajba került felhasználókon segít, hogy a hatóságok a lehető leggyorsabban értesüljenek a riasztásról és idejében megkezdhessék a mentést. A korábbi riasztási idők jelentősen csökkennek, a bajba jutottak lokalizálásának pontossága pedig javul.
A Galileo eddigi működési tapasztalatai kedvezőek. A tavaly év végén, a már pályán levő műholdakkal beindított kezdeti szolgáltatás (Galileo Initial Services) első negyedéves jelentése szerint az abban az időszakban már aktívan működő 11 műhold az idő 97,33%-ában rendben sugározta a navigációs jeleket. A nyílt felhasználású szolgáltatás tipikus pozíciós pontossága a horizont felett tartózkodó négy műhold vételével 3 m körüli vízszintes, és 5 m-es függőleges irányban. Az elmúlt hónapokban 1 m alatti pontosságot is elértek. Ahogy közeledik a Galileo műholdrendszer a teljes kiépítése felé, úgy javul majd a szolgáltatások minősége (pontossága) is. A rendszer gyorsan elfoglalja a helyét a globális navigációs műholdrendszerek (Global Navigation Satellite Systems, GNSS) között: a Galileo jeleinek feldolgozására is felkészített csipeket már 17 gyártó készít, amelyek a világpiac 95%-át fedik le. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
A Galileo életre kel!
Szerződés az első 14 Galileo műholdra
Megrendelés nyolc új Galileo műholdra
Tesztelik az első „igazi” Galileo holdat
A rendszer lelke: hiperpontos órák
Évindító ESA sajtótájékoztató
A Galileo a keresés és mentés szolgálatában
Német–brit vezetésű konzorcium épít nyolc új Galileo műholdat (Spaceflight Now)
Nyolc új Galileo hold Európa számára (ESA)
A Galileo kezdetü üzeme első negyedéves működésének tapasztalatai (ESA)