A Galileo navigációs rendszer ma már 26 műholdból álló konstellációval rendelkezik, de nem szabad elfeledkezni a földi szegmensről sem.
Annak érdekében, hogy a rendszer nyújtatta szolgáltatás továbbra is az eddig megszokott minőségben működjön, elengedhetetlen az egész infrastruktúra folyamatos fejlesztése. Ennek okán a teljes lefedettség elérését követően az ESA úgy döntött, hogy eljött az ideje a Galileo földi irányító rendszere fejlesztésének, hiszen a minőség és megbízhatóság növelése nem lehetséges a földi „támogatók” bővítése nélkül.
Az ESA a projekt kivitelezésével a spanyol GMV Aerospace and Defense vállalatot bízta meg. A felek a szerződést 2018. szeptember 6-án, egy külön erre az alkalomara rendezett ünnepségen írták alá Madridban, a tudományért felelős spanyol miniszter, Pedro Duque, az ESA egykori asztronautájának társaságában. A munkaterv alapján a kivitelezés az elkövetkezendő három év során valósulhat meg.
A Madridban tartott ünnepségről készült kép a szerződő felekről, középen Pedro Duque. (Kép: ESA)
A Galileo földi szegmensének az alapját jelenleg két vezérlőközpont alkotja. Az első a németországi Oberpfaffenhofenben található, míg a második az Olaszországban lévő Fucinóban. Rajtuk kívül még kulcsfontosságú telemetriai, követő és irányító állomások (TT&C) egész sorozata található a Föld egymástól távoli pontjain. Az említett központok és állomások létfontosságúak a Galileo működésének szempontjából, hiszen ezek végzik a teljes konstelláció monitorozását, emellett kétirányú doppleres mérések segítségével precíz műholdas pályaadatokat szolgáltatnak. Így a segítségükkel meghatározhatók a műholdak pályáiban lévő eltérések, amelyek a navigációs rendszer pontosságát ronthatják. A földi megfigyelőállomások úgy lettek tervezve, hogy a rutinfeladatokat teljesen automatizálva hajtsák végre. Továbbá a legtöbb állomás olyan egységeket is támogat, amelyek lehetővé teszik repülésdinamikai elemzéseket, illetve rövid távú műveletek tervezését és előkészítését.
A Galileo navigációs rendszert támogató globális állomáshálózat. (Kép: ESA)
Az szerződésben deklarált új fejlesztések azt a célt hivatottak elérni, hogy a földi infrastruktúra képes legyen akár 41 Galileo műhold irányítására és követésére. Ez azt jelenti, hogy a már elavult elemek korszerűsítésével, működőképességének javításával, illetve egy új TT&C állomás (a francia guyanai Kourou-ban) létrehozásával vélhetőleg megalapozzák azt az új földi rendszert, amely képes lesz a jövőben kellő támogatást és kontrollt biztosítani az új Galileo műholdaknak is.
(Együttműködő partnerünk: Galileo blog, BFKH FTFF Kozmikus Geodéziai Obszervatórium) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Tara, Samuel, Anna és Ellen
A Galileo navigációs rendszer földi szegmense
Megállapodás a Galileo földi szegmensének fejlesztéséről (ESA)