Az európai navigációs műholdrendszer második generációs holdjai közül hatot épít majd az Airbus Defence and Space.
Ők mutatták be nemrég az első repülő modell szerkezeti elemeit.
A második generációs Galileo műholdak 3 m élhosszúságú kockájában egy központi hengeres rész körül elhelyezendő modulok alkotják majd a fedélzeti berendezéseket. (Kép: Airbus DS)
Az európai Galileo üzemeltetői szerint a világ legprecízebb műholdas navigációs rendszere. A konstellációban 28 darab, közepes magasságú pályán keringő műhold működik, további 10 felbocsátásra készen vár. Az amerikai GPS, orosz GLONASSZ és kinai Beidou rendszerekhez hasonló szerepet betöltő, de azokkal ellentétben nem katonai kezelésben levő műholdas hely- és időmeghatározó rendszernek világszerte több mint négymilliárd felhasználója van, akik egyetlen vevőkészülékkel méteres pontossággal tudják meghatározni helyzetüket. Az európai egységes piacon értékesített összes okostelefon ma már garantáltan Galileo-kompatibilis. A Galileo az Európai Unió kiemelt programja, amelyet az Európai Bizottság finanszíroz, az Európai Űrügynökség (ESA) pedig az űr- és földi rendszerek tervezéséért, fejlesztéséét és minősítéséért, valamint a műholdak pályára állításáért felel.
A Galileo jövőjének biztosítása érdekében folyik a második generáció (G2) fejlesztése. Az ESA és ipari partnerei dolgoznak az ultraprecíz atomórák, a tesztelő rendszerek, a földi vezérlő szegmens és persze az új műholdak fejlesztésén. A cél a pontosság javítása, új típusú szolgáltatások bevezetése, valamint a rendszer megbízhatóságának, a zavarok elleni védelmének az erősítése. Az Airbus mellett a másik nagy űripari fővállalkozó, a Thales Alenia Space is hat Galileo G2 műhold megépítésére kapott megbízást.
Az új generációs Galileo műholdak újdonságai közt érdemes megemlíteni a teljes digitalizációt, az elektromos (ionhajtóműves) meghajtást. Nagyobb teljesítményű navigációs antennák sugározzák majd a rádiójeleket, több és még pontosabb atomórát helyeznek el a fedélzeten. Lehetővé válik a műholdak közötti kapcsolattartás. Az űreszközöknek a távközlési műholdak gyártásánál már bevált moduláris felépítése rugalmasságot kínál esetleges új berendezések beillesztéséhez. Az ESA szerint az innovatív technológiákkal újraértelmezik a műholdas navigáció határait.
Az új antennát (képünkön jobbra) nyáron Spanyolországban, a navigációs műszeregyüttest – a műhold szívét és agyát – Németországban tesztelték. A sikerrel zárult vizsgálatok után hamarosan beindulhat a gyártás.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Galileo: szerződések aláírva
Airbus és Thales
A Galileo jövője
A Galileo és az idő
A Galileo növekedése
Még pontosabb Galileo
Bemutatták a második generációs Galileo műholdak szerkezetét (ESA)