Kritikus tervfelülvizsgálatokon vannak túl a következő Galileo műhold-generáció tervei, gőzerővel folyhat a gyártás.
Az európai navigációs műholdrendszer második nemzedékét 12 űreszköz alkotja majd. A fejlesztés újabb fontos mérföldkövéhez érkezett, amikor nemrég két független szakértői bizottság találta úgy, hogy a tervek mindenben megfelelnek az előzetesen támasztott követelményeknek.
Az Európai Unió és az Európai Űrügynökség (ESA) műholdas helymeghatározó rendszere a legpontosabb hely- és időmeghatározási, navigációs szolgáltatásokat nyújtja felhasználóinak. Ma már négymilliárdnál is több okostelefon-felhasználót szolgál ki szerte a világon, az európai egységes piacon értékesített összes okostelefon garantáltan Galileo-kompatibilis. Emellett a rendszert széles körben használják többek közt a szárazföldi és tengeri közlekedés, a mezőgazdaság, a pénzügyi szolgáltatások és a mentési műveletek területein.
A Galileo második generációja (G2) nem csak a rendszer felfrissítésére (az elöregedő régebbi műholdjai pótlására), hanem képességeinek továbbfejlesztésére is készül. A flotta két különböző műholdcsaládból áll majd, amelyeket párhuzamosan fejlesztenek. Az Európai Bizottságtól ugyanis 2021 elején két űripari konzorcium (Airbus Defence and Space és Thales Alenia Space) nyert el megbízást egyenként 6-6 műhold megtervezésére és megépítésére. A közelmúltban (áprilisban, illetve májusban) mindkét modell sikeresen átesett a kritikus tervfelülvizsgálaton (Critical Design Review, CDR). A felülvizsgálat részeként, a benyújtott dokumentáció alapján független műszaki szakértők ellenőrizték a műholdak tervezését és műszaki képességeit. A műholdak kompatibilisek lesznek a Galileo földi szegmensét alkotó hálózattal és a felbocsátásukra kiválasztott Ariane-6 hordozórakétákkal.
Két független szakértői bizottság úgy találta, hogy a második generációs Galileo műholdak (G2SB1-A, Thales Alenia Space és G2SB1-B, Airbus Defence and Space) tervei mindenben megfelelnek a specifikációknak. (Kép: ESA)
A Galileo G2 műholdak a maguk nemében úttörő technológiai megoldásokkal készülnek. Fedélzeti navigációs berendezéseik teljesen digitálisak, a navigációs rádiójeleket sugárzó antennáik teljesítménye megnő, meghajtásuk ionhajtóműves, a legfejlettebb atomórákkal és a műholdak közötti kommunikáció képességével lesznek felvértezve. Felépítésük nagy fokú rugalmasságot kínál, aminek révén a már a Föld körüli pályán dolgozó űreszközök is könnyebben átkonfigurálhatók lesznek.
A sikeres felülvizsgálatok után felpöröghet a gyártás. Már most is folyik a fedélzeti berendezések készítése, hamarosan megkezdődik a műhold-prototípusok összeszerelése és integrálása is. A következő hónapok programja lesz az első kompatibilitási tesztkampányok végrehajtása, amelyekkel a gyakorlatban is ellenőrizni fogják a műholdak és a földi állomások közötti kommunikációt.
A Galileo konstellációjába eddig 30 első generációs műholdat küldtek fel, amelyek közepes (kb. 23 ezer km-es) magasságú Föld körüli pályákon, három pályasíkban elosztva veszik körbe bolygónkat. További nyolc készen áll a felbocsátásra, közülük kettőé még idén szeptemberben, a továbbiaké 2025-től várható. A szóban forgó, még épülőben levő második generációs műholdak indítása a jelenlegi tervek szerint ennek az évtizednek a vége előtt kezdődhet meg. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Alakot ölt az új Galileo műholdgeneráció
Galileo: szerződések aláírva
Airbus és Thales
A Galileo jövője
Két Galileo hold Falcon-9 rakétával
A második generációs Galileo holdak túl a kritikus tervfelülvizsgálaton (ESA)
Galileo információk (EUSPA)