Romániában, a Duna alsó szakaszán az alacsony vízállás miatt torlódnak a hajók. Az európai Sentinel távérzékelő műholdak megmutatják, mennyire.
A különösen forró és száraz idei európai nyár egyik következménye, hogy a Duna alacsony vízállása miatt fennakadások keletkeztek a hajóközlekedésben a Dunán. A román hatóságok műholdas segítséget is igénybe vettek, hogy felmérjék a helyzetet, és segítsék a hajózást a legkritikusabb helyeken, mint például Zimnicea mellett.
Torlódó hajók a Dunán, Zimnicea városa közelében, 2015. augusztus 2-án. A 2014 áprilisa óta pályán levő Sentinel-1A műhold radarképe. Az űreszköz apertúraszintézises radarjával 250 km széles sávokban méri fel a felszínt, a technika éjjel-nappal, valamint borult és felhős időben is alkalmazható. A radarképeken, a sötétnek látszó vízfelületek háttere előtt a hajók jól elkülöníthetők. (Kép: Copernicus Sentinel data 2015 / ESA)
Augusztus elején mintegy 120 hajó torlódott össze a Duna alsó szakaszán. Közülük azonban száz nem volt felszerelve a pontos helyzetükről rendszeres időközönként tájékoztató automatikus jeladóval (Automatic Identification System, AIS). Így az európai Copernicus földmegfigyelő program már működő két műholdja, a radaros Sentinel-1A és az optikai és infravörös sávokban érzékeny – egyelőre még a beüzemelés szakaszában járó, júniusban indított – Sentinel-2A hasznos segítséget nyújtott a hajók számba vételében.
Az ugyanarról a területről a Sentinel-2A által 2015. július 26-án készített optikai műholdkép. (Kép: Copernicus Sentinel data 2015 / ESA)
A megfigyelések augusztusban folytatódnak, annál is inkább, mert egyelőre nincs jele a helyzet javulásának. A vízállás csökkenése miatt a hajózásban más Duna menti országokban is korlátozásokat kell bevezetni. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Pályán a Sentinel-2A
Pályán a Sentinel-1A
Az első Sentinel első éve
Balatoni tavasz és nyár
Vizes élőhelyek megfigyelése radarral
Biztonságosabb hajózás a veszélyes vizeken
Forgalmi dugó a Dunán, Sentinel műholdképeken (ESA)