Megvan az újabb műegyetemi fejlesztésű zsebműhold március végi startjának időpontja.
Erről számolt be honlapján a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME). A Masat-1 és a SMOG-P világsikere után tehát most a BME hallgatóinak és oktatóinak újabb űreszköze készül a felbocsátásra. Mindhárom munkában részt vett a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK).
Többszöri halasztás után, a jelenleg érvényes tervek szerint 2021. március 22-én Kazahsztánból, Bajkonurból egy orosz Szojuz/Fregat rakétával állítják pályára a Műegyetemen készült SMOG-1 műholdat. Felépítése megegyezik a méretével, küldetésével világrekordot felállító elődjével, a PocketQube (PQ, 5 × 5 × 5 cm-es) méretű SMOG-P-vel. A tervezett pályája 550–600 km magasságú, 97°-os hajlásszögű, napszinkron elrendezésű lesz – mondta Gschwindt András, a BME VIK Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékének címzetes egyetemi docense, a SMOG projekt vezetője, aki korábban az első magyar műhold, a Masat-1, majd a SMOG-P fejlesztését is vezette.
Mérlegen a SMOG-1, behajtott antennákkal. (Kép: G.A.U.S.S. Srl.)
A SMOG-1 már féléves tesztelésen esett át, a műegyetemi csapat megpróbálta a működés közben előforduló lehető legtöbb szoftveres hibát feltárni. Az eredmények alapján elmondható, hogy a műhold felkészült a küldetésre. A zsebműhold 6 éven keresztül teljes egészében a BME-n készült oktatók irányításával, egyetemi hallgatók aktív részvételével, képzési keretbe illesztve, szponzorok segítségével. Elsődleges küldetése a Föld körüli térségben mérhető, ember által keltett elektromágneses szennyezettség – elektroszmog – vizsgálata. Másodlagos küldetéseként egy olyan mérőműszer kerül a fedélzetre, amellyel a Napból érkező részecskék elektronikára gyakorolt hatását vizsgálhatja. A fejlesztőcsapat (Gschwindt András, Dudás Levente, Géczy Gábor, Herman Tibor, Hödl Emil Viktor, Kálmán Tibor, Kristóf Timur, Petróczi Balázs és Szüllő Ádám) izgatottan várja a felbocsátást.
A SMOG-P ikertestvére, a SMOG-1 2020 őszén érkezett meg Rómába. A műhold egy teljesen testreszabottan kipárnázott és 3D nyomtatott tartóval ellátott hordozótáskában indult útjára 2020. szeptember 6-án Itáliába a VIK, továbbá Kovács Ádám Zoltán római nagykövet, Magyarország római nagykövetsége, valamint a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) támogatásával, hogy bekerüljön az Unisat-7 műhold kidobó szerkezetébe. Az űreszköz küldetése során zsebműholdakat állít pályára, elektronikai komponenseket tesztel, valamint földmegfigyelési feladatokat végez.
A kidobó szerkezetbe helyezett SMOG-1 társa az argentin DIY Satellite lesz. (Kép: G.A.U.S.S. Srl.)
A SMOG-1 fedélzetén az elődjéhez hasonló spektrumanalizátor van, amelynek feladata döntően a 700–960 MHz-es sáv vizsgálata. Berendezései optimális esetben néhány évig működőképesesek lesznek, tekintettel arra, hogy alkatrészeik nem rendelkeznek űrminősítéssel. A pálya magasságából és a műhold méretéből adódó űrszemét jellegű élettartam 10–15 évre becsülhető. Ezt az élettartamot hivatottak csökkenteni az oldallapokba, a napelemek alá helyezett nagy hiszterézis veszteségű ún. permalloy anyagból készült lemezek. A Föld mágneses terében száguldó űreszköz lemezeinek átmágnesezéséhez szükséges energiát saját mozgási energiájából vonja el, ezzel gyorsítva a sűrűbb légkörbe érkezést, majd az elégést. Ezzel remélhetően 5–8 évre sikerül az űrszemét jellegű élettartamot mérsékelni. Ehhez hasonló megoldást még nem alkalmaztak műholdakon.
A több mint négy hónapos római várakozás miatt valószínűsíthető, hogy a pályára állás után – a többszöri Föld-kerülés miatt – hosszabb időt vesz igénybe, míg a SMOG-1 feltölti akkumulátorát, kinyitja antennáit, és aktiválja működését. A pályára állás idejére, azaz március elejére a BME E épületének tetején lévő 3 m-es reflektorú antenna teljes felújítása megtörténik. Új tartóoszlopot, forgatórendszert és reflektorfelületet kap majd.
A logó, keretében egyebek mellett a magyar zászlóval, jól mutatja a pályára állítás utolsó fázisát, amikor az „anyaműhold”, az olasz Unisat-7 belsejéből egy rugós szerkezettel kidobják a SMOG-1-et. (Kép: G.A.U.S.S. Srl.)
(Forrás: BME)
Kapcsolódó cikkek:
A SMOG és az ATL-1
Egy lépéssel közelebb a starthoz a SMOG-1
A Föld első elektroszmog-térképe