Jose Gabriel Funes, a Vatikán vezető csillagásza szerint teológiailag elfogadható az a meggyőződés, mely szerint az Univerzumban másutt is van értelmes élet.
Ha a földi élőlényeket "fiú- és lánytestvéreinknek" tekintjük, akkor miért is ne tekintenénk az esetleges idegen civilizációk tagjait "földönkívüli testvéreinknek", hiszen ez nem ellenkezik a hittel. Sőt, éppen ellenkezőleg, mert miközben a Bibliát nem kell természettudományos műként kezelni, mondja a jezsuita csillagász, aközben azt feltételezni, hogy Isten nem képes más, lakott világokat létrehozni, korlátokat szabna a Neki tulajdonított teremtőképességnek.
A teológus Philipp Melanchton a 16. század közepén még azzal érvelt, hogy "nem szabad azt képzelni, hogy vannak más világok, mert nem szabad azt képzelni, hogy Krisztus többször meghalt és feltámadt, és azt sem, hogy egy másik világban az emberek elnyernék az örök életet anélkül, hogy ismernék Isten Fiát". Amire Campanella (akit ma leginkább a Napvárosról szóló utópikus mű szerzőjeként ismerünk) a 17. század első felében azt válaszolta, hogy ha más égitesteken is élnek emberek, akkor azok nem származhatnak Ádámtól és Évától, vagyis nem is sújthatja őket az eredendő bűn. Most Funes is úgy véli, hogy az idegenekkel ez lehet a helyzet. Ugyanekkor viszont Alekszej Oszipov a Moszkvai Teológiai Akadémiáról azt mondja, hogy az általa képviselt vallási felfogás szerint nincs értelme az idegenek léte feltételezésének. Ugyanis sem az Újtestamentum, sem pedig a szentek nem említették (akik pedig nagyon sokféle dologról beszéltek), és a modern tudomány sem tudta kimutatni a létük.
Amihez egyfelől mindenképpen érdemes hozzátenni, hogy a jelenleg elfogadottnak számító tudományfelfogás értelmében nem vallási kérdés, hogy léteznek-e idegenen civilizációk vagy sem, tehát ebben a tekintetben a vallási megalapozottságú érvelések (akár a létük mellett, akár ellenük szólnak) nem tekinthetőek relevánsnak. Másfelől pedig a bizonyíték hiánya nem a hiány bizonyítéka, vagyis: pusztán azon az alapon,hogy eddig nem került sor a földön kívüli értelem felfedezésére, nem állíthatjuk, hogy nem léteznek.
Igaz, az ellenkezőjét sem.
Kapcsolódó linkek:
Melanchton és Campanella
Funes \"földönkívüli testvéreinkről\"
Oszipov az idegenek léte ellen
Viták a világok lakottságáról a 17. században