Földmegfigyelő műholdakkal nem csak az izlandi vulkánból származó hamu vízszintes kiterjedését, de a felhő magasságát is meg tudták mérni.
Az utasszállító repülőgépek számára kockázatot jelent, ha berepülnek egy vulkáni hamut tartalmazó felhőbe. A finom, kemény részecskékből álló felhő anyaga károsíthatja, eltömítheti a sugárhajtóműveket, összekarcolhatja a repülőgépek ablakait, külső felületeit. Ezért amikor április és május folyamán az izlandi Eyjafjallajökull- (Eyjafjöll-) vulkánból származó hamufelhő a légáramlások hatására Európa fölé ért, számos országban teljesen leállították a légi forgalmat. Mostanra a vulkán aktivitása szerencsére alábbhagyott, mégis érdemes bemutatni, hogy műholdas eszközökkel hogyan lehet mérni a hamufelhő elhelyezkedését.
A kiterjedt légtérzár egyik oka az volt, hogy a hatóságok nem tudták, merre is jár pontosan a hamu, és milyen a koncentrációja. A legtöbb távérzékelő műhold felülről, mintegy madártávlatból lát rá a tájra. A felhő magasságáról azonban nem képes információt adni. Egy kivétel a francia-amerikai CALIPSO (Cloud-Aerosol Lidar and Infrared Pathfinder Satellite), amely a lidar elvén (vagyis a fedélzetről kibocsátott lézerimpulzusok visszaverődésének elemzésével) meg tudja állapítani, hogy a felszín felett milyen magasan húzódnak egyrészt a „hagyományos” felhők, másrészt a hamu. Ezekkel a mérésekkel ellenőrizni és finomítani tudják azokat a meteorológiai modellszámításokat, amelyekkel a hamu terjedését igyekeznek előre jelezni.
Az alábbi képen felül egy „megszokott” látvány, a NASA Aqua műholdjának MODIS érzékelőjével
készült felvétel látható. Igaz, a készítés időpontja május 16-án éjszakára esett. A hamis színezésű képen az infravörös sugárzás intenzitásában meglevő különbségeket emelték ki.
A felhőmentes, nyílt óceánfelület sötétkék, a felhők fehérek és szürkék. A hamu elhelyezkedését a sárga szín mutatja. A felhő ebben az időszakban Izlandtól indulva égészen Nagy-Britannia északi részéig ért. (Az alatta levő, kinagyított, és kb. 80°-kal jobbra elforgatott részleten a szigetek partvonalait is berajzolták.)
(Képek: )
A műholdképen alul a vörös színű szakasz a CALIPSO műhold haladásának irányát és méréseinek helyét mutatja. A CALIPSO az Aqua műholdéhoz hasonló pályán, azt röviddel követve kering a Föld körül.
A legalsó grafikon a légköri felhőzet és aeroszolok függőleges profilját ábrázolja, a CALIPSO mérései alapján. Jól látható, hogy amíg a felhőzet kb. 2 km-es magasságban húzódik, addig a hamufelhő (az ábrán jobbra, északi irányban) eléri a 4-6 km-es magasságot is. A lidar által érzékelt visszavert jelek erőssége (amit a színárnyalatok erőssége is jelez) információt hordoz a felhők és a hamu tulajdonságairól.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Vulkáni hamu Nyugat-Európa fölött
Vulkáni hamuval, kondenzcsíkok nélkül
Felhőfigyelő műholdpáros
Kettős műholdindítás a klímakutatás jegyében
Hamufelhő-követés éjjel a CALIPSO műholddal (NASA EO)