Bajkonurból pályára állították a legújabb európai meteorológiai műholdat, amely ezúttal alacsony, poláris pályára került.
A MetOp-B egy Szojuz-2-1a jelű hordozórakétával indult a kazahsztáni starthelyről, szeptember 17-én, magyar idő szerint 18:28-kor. Az eredetileg tervezett május végi időpont helyett azért kellett mostanáig várni, mert az orosz és kazah illetékesek egy ideig nem tudtak megegyezni az első rakétafokozat kiégett segédrakétái leesési helyének biztosításáról. Bajkonurból ugyanis általában nem indítanak Szojuz rakétákat poláris műholdakkal. Így az északi irányba repülő Szojuz négy elhasznált segédrakétája sem a megszokott térségben ér földet.
Az európai MetOp-B-t indító orosz Szojuz hordozórakéta az indítóállásnál. (Kép: Starsem)
A MetOp-B-t az Európai Űrügynökség (ESA) irányításával készítették és bocsátották fel, működésbe állítása után pedig átadják üzemeltetésre az EUMETSAT európai műholdas meteorológiai szervezetnek. A műholdat Franciaországban az Astrium vezette konzorcium építette.
A MetOp egy három műholdból álló sorozat, amelynek első darabja, az A jelű 2006. októberben állt pályára, és mostanra szerencsésen túljutott tervezett 5 éves működési élettartamán. Az európai és amerikai poláris időjárási holdak összehangoltan működnek, hogy minél rövidebb időközönként figyelhessék meg a földfelszín adott területeit. Így kb. 800 km magas körpályáról végezve méréseiket, tovább javíthatják a középtávú időjárás-előrejelzések megbízhatóságát. Más, lényegesen távolabbi, geostacionárius pályán levő – vagyis épp 1 napos keringési idejük miatt a Földről nézve állni látszó – meteorológiai műholdak egészítik ki ezeket az adatokat, valós idejű felhőképekkel és más mérésekkel. A MetOp-C felbocsátása a mostani műhold „szavatossági idejének” lejárta után, 2017-ben vagy 2018-ban várható. A teljes program, beleértve a három műhold megépítését, a startokat és a földi vevőhálózat üzemeltetését, 2011-es áron számolva 2,7 milliárd euróba kerül.
Az EUMETSAT, illetve az amerikai NOAA alacsonyan repülő meteorológia műholdjai ún. napszinkron pályákon keringenek. Akárhányszor elrepülnek az Egyenlítő fölött – mintegy 100 percenként –, azt helyi időben mindig ugyanakkor – délelőtt fél tízkor, illetve délután fél 2-kor – teszik. A MetOp holdaké a délelőtti, a NOAA holdaké a délutáni időpont. A MetOp-B fedélzetén összesen 8, európai és amerikai gyártású berendezés repül. Ezek több hullámhosszon érzékenyek, többek közt adatokat szolgáltatnak a felhőborítottságról, a tengerfelszín és a levegő hőmérsékletéről, a légköri nyomásról és nedvességtartalomról, a jég-, hó- és növényborítottságról, a tengerek fölött fújó szél irányáról és nagyságáról. Detektálják az üvegházhatású légköri gázokat és a levegőbe kerülő vulkáni hamut. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Késik a MetOp-B
Baj Bajkonurral
Megegyezés Kazahsztánnal
Végre pályán a MetOp-A
A MetOp-B startja elé (Spaceflight Now)
Az európai poláris meteorológiai műholdak (EUMETSAT)