Havi sorozatunk második részében ausztrál, indiai, iráni és koreai híreket olvashatnak.
Ausztrália
Az ausztrál kormány első alkalommal adott ki rakétaindítási engedélyeket helyi vállalkozásoknak. Az engedély birtokában a Southern Launch cég (a Whalers Way Orbital Launch Complex startközpont üzemeltetője) és az ATSpace rakétagyártó vállalkozások egyelőre két indítást hajthatnak végre. Mindkettő az ATSpace (a tajvani TiSPACE leányvállalata) Kestrel-1 típusú szuborbitális rakétáira szólnak. A VS02 és VS03 jelű repülések még kísérleti – technológia-ellenőrző – repülések lesznek.
Az indítóközpontot bemutató videó
India
Előző havi mozaikunkban az indiai személyzetes űrhajó fejlesztése kapcsán a következőket írtuk: „Az indiai űrkutatási szervezet (ISRO) a saját fejlesztésű Gaganyaan személyszállító űrhajó első (még automatikus) repülése előtt két mentőrakéta-tesztet kíván elvégezni, még az idén. Ehhez megépítettek két tesztjárművet (TV, Test Vehicle), azaz speciális rakétát. (...) A TV-TD1 jelű kísérletre legkorábban szeptemberben kerülhet sor.”
Nos, a fenti próba előkészítésének meghatározó lépésére került sor augusztus 10-én, amikor fékpadon tesztelték a Gaganyaan mentőrakéta hajtóművét. A mentőrakétát (CES, Crew Escape System) négy darab kis (szilárd hajtóanyagú) hajtómű alkotja, melyek együttes tengerszinti tolóereje 842 kN, égési ideje pedig 6 másodperc. A képen az augusztusi égési teszt egy pillanata látható, fejtetőre állított mentőrendszerrel.
Irán
Ahogy arról beszámoltunk, Oroszországból augusztus elején állították pályára az iráni Khayyam műholdat. Az indító ország által – a Kanopusz-V felderítő/távérzékelő műholdak bázisán – megépített űreszköz optikájának legjobb felszíni felbontása eléri az 1,2 métert. A közel 600 kg tömegű Khayyam 500 km magas pályán kering. A sikeres start után nem sokkal teheráni illetékesek bejelentették, hogy orosz partnerük további három Khayyam műholdat épít Irán számára.
Dél-Korea
Még július 27-én történt, hogy a Hyundai Motor további hat dél-koreai intézménnyel, illetve céggel írt alá együttműködési szerződést annak érdekében, hogy holdfelszíni járművet hozzanak létre. A konzorcium a feladathoz szükséges alaptechnológiák és gyártási folyamatok megvalósításán kívül azon is szeretne dolgozni, hogy a jármű egyszer majd el is juthasson égi kísérőnk felszínére. Az intézmények szakemberei augusztusban már meg is kezdték a közös munkát.
Középen Park Jung-kook, a Hyundai Motor és a Kia Motors elnöke, egyben ezek kutatás-fejlesztési részlegének vezetője. Két oldalán hat koreai, állami alapítási kutatóintézet vezetői a deajeoni Lotte City Hotelben, az aláírási ceremónia után
A projektben résztvevő hat intézet az alábbi:
A Virgin Orbit és a koreai J-Space befektetői csoport között augusztus elején megkötött szerződés értelmében a jövőben az amerikai cég kozmikus hordozóeszközei az ázsiai országból is indulhatnak majd. Mint az olvasóink előtt ismert, a Virgin Orbit által üzemeltetett Boeing 747-es („Cosmic Girl”) repülőgép emeli közel 10 km magasra azt a LauncherOne nevű hordozórakétát, amely azután a gép alól indulva juttatja alacsony (LEO) pályára az orrában lévő nano-, illetve mikroműholdakat. A szerződésnek köszönhetően a gyorsan fejlődő koreai kisműholdfejlesztők és -gyártók gyorsan és viszonylag olcsón juthatnak majd szállítókapacitáshoz. Az első dél-koreai LauncherOne indításra (minden bizonnyal a tenger fölött) legkorábban 2023 legvégén vagy 2024 elején kerülhet sor.
Kapcsolódó cikkek:
Ázsiai mozaik – 2022. augusztus (1. rész)
Ázsiai mozaik – 2022. július (2. rész)
Iráni kémműhold orosz rakétával
Egyenesen fel!