E havi sorozatunk első részében indiai híreket olvashattak. Most folytassuk emirátusi, indonéz, japán és kínai hírekkel.
Október harmadik hetében Gyenyisz Manturov (Oroszország első miniszterelnök-helyettese) Jakartában részt vett Prabowo Subianto indonéz elnök beiktatásán. A személyes megbeszélések utáni sajtótájékoztatón elhangzott, hogy Jakarta tárgyalásokat folytat a Roszkoszmosszal arról, hogy az oroszokkal létrehoznának egy több műholdból álló kisebb indonéz flottát (konstellációt).
Október 10-én kiderült, hogy a japán Mitsubishi Heavy Industries által épített H3 rakéta indíthatja az Egyesült Arab Emírségek EMA űrszondáját (fent), legkorábban 2028 első negyedévében. Az EMA (Emirates Mission to the Asteroid Belt), vagy másképp MBR Explorer (MBR = Sheikh Mohammed bin Rashid Űrközpont) egy 2030 és 2033 között fél tucat kisbolygót végiglátogató szonda lesz. Ráadásul, miután ezt az igen látványos programot letudta, 2034 októberében egy hetedik kisbolygóval (Justitia) randevúzik, és az űrszikla körüli pályára áll. A keringési pályán mintegy hét hónapig maradna, miközben még egy kis leszállóegységet is lebocsátana. A 2,3 tonna induló tömegű MBR Exploreren egyébként nem csak emirátusi, hanem amerikai és olasz tudományos eszközöket is elhelyeznek. (Ha minden a tervek szerint megy, akkor az EMA immár a harmadik olyan emirátusi űreszköz lehet, amely japán rakétával startol. 2018-ban a KhalifaSat távérzékelő holdat, míg 2020-ban az első emirátusi Mars-orbitert indította egy-egy H-2A rakéta.)
Október 21-én sikeres vizsgát tett a legújabb két japán űrhajós, s ezzel befejezték másfél éves űrhajós alapképzésüket. Joneda Aju (Ayu Yoneda, 29 éves, balra) orvos, aki a Japán Űrügynökségnél (JAXA) 2023 áprilisában kezdte meg a felkészülést. A 47 éves Szuva Makoto (Makoto Suwa, jobbra) földtudományi és meteorológiai szakember három hónappal később csatlakozott hozzá. Mindketten Tokióban születtek, és karrierűrhajós-képzésüket a NASA Johnson Űrközpontjában folytatják.
És ha már emberek a Föld körül, akkor említsünk meg egy kínai magánűrhajózási tervet, amely (egyelőre) csak űrugrást céloz. A kínai Deep Blue Aerospace nevű startup célja az, hogy legkorábban 2027-ben egy többször felhasználható kabinnal egyszerre akár fél tucat űrturistát repítsen szuborbitális pályára, ahol néhány percig élvezhetik a súlytalanságot. A vállalkozás neve a Nebula-1 többször felhasználható (VTVL – Vertical Takoff and Vertical Landing) rakéta fejlesztése kapcsán lehet ismerős. Az első fokozatot szeptemberben, a repülés 179. másodpercében a Deep Blue elvesztette. A függőlegesen fel- és leszálló hordozóeszköz legkorábbi szuborbitális indítására novemberben keríthetnek sort. Az első orbitális startra és függőleges visszatérésre 2025 előtt biztosan nem kerül sor. Amennyiben a Nebula-1 néhány starttal bizonyítja megbízhatóságát, akkor, és csak akkor kerülhet sor a civilek (legkorábbi 2027-es) szuborbitális reptetésére. A fentiek a vállalat október 23-i sajtótájékoztatóján hangzottak el. Az ilyen űrturistás repülések maximális tervezett repülési magassága 100–150 km lesz, az elérhető leghosszabb súlytalanság pedig maximum 10 perc lehet.
A szuborbitális repülésekben használt kabin magassága 4 m, míg legnagyobb átmérője 3,5 m lesz. A hat utas hat ablakon élvezheti a görbült Föld látványát. A kabin 50 alkalommal lesz újra felhasználható, a „ballisztikus repülőjegy” 1,5 millió jüanba (kb. 210 ezer amerikai dollár) kerül.
(Folytatjuk további kínai hírekkel!) Kapcsolódó cikkek:
Arab űrszonda a kisbolygóövbe
Japán űrhajósjelöltek
Ázsiai mozaik – 2024. február (2. rész)
Ázsiai mozaik – 2024. október (1. rész)