Elvált a Nemzetközi Űrállomástól (ISS) a japán teherűrhajó – nem csak a HTV-9, de ez a típus is végleg búcsúzik.
Japán sikeres HTV (H-2 Transfer Vehicle) teherűrhajó-sorozatának utolsó, kilencedik példánya 85 nap után befejezte küldetését az ISS-nél. A henger alakú űrjármű augusztus 18-án hulladékkal, feleslegessé vált dolgokkal megrakodva – először a robotkar közreműködésével – eltávolodott a komplexum Harmony moduljától, hogy két nappal később alacsonyabbra jutva megsemmisüljön a sűrű légkörben. Ezzel a HTV végleg átadja szerepét az új, fejlettebb HTV-X változatnak.
A HTV-9, már az űrállomástól távolodóban, augusztus 18-án. (Kép: NASA TV / Spaceflight Now)
A HTV-9 május 20-án indult, és öt nappal később érkezett az űrállomáshoz. Közel 6,2 tonna rakományt vitt magával, külső rakterében például hat új csomag Li-ion akkumulátort az ISS elektromos rendszerének felújításához. Ez volt az utolsó ilyen csomag, a cserét Chris Cassidy és Bob Behnken amerikai űrhajósok űrsétasorozatával oldották meg. Az akkumulátorok megújításának több éven át tartó folyamata ezzel befejeződött.
A HTV-9 az űrállomásról fényképezve, június 30-án, Texas fölött repülve. Az előtérben a kanadai Dextre manipulátorkar. A teherűrhajó oldalán látható HTV-8 felirat ne tévesszen meg senkit, az a rakodólap még az előző japán teherűrhajóé volt, s most már a „kidobásra” szánt, korábban eltávolított, elhasznált régi akkumulátorcsomagok vannak rögzítve rá. A mostani űrséták alkalmával eltávolított régi akkumulátorokat viszont tényleg szó szerint kidobják majd, még az idei év vége előtt. Pontosabban olyan irányban és sebességgel lökik ki, hogy azok természetes úton – immár teherűrhajó segítsége nélkül – hamar a légkörbe jussanak és ott elégjenek. (Kép: NASA)
Az első HTV 2009-ben érkezett az ISS-hez. Ez volt Japán egyik jelentős hozzájárulása a nemzetközi összefogással működtetett ISS programjához. A Japán Űrügynökség (Japan Aerospace Exploration Agency, JAXA) a továbbfejlesztett HTV-X bemutatkozását 2022-re ígéri. A HTV-vel ellentétben, amelynek a csatlakoztatásához robotkaros műveletekre volt szükség, a HTV-X közvetlenül, automatikus üzemmódban tud majd dokkolni az ISS-hez, ugyanazokon a csatlakozási pontokon, amelyeket a SpaceX Crew Dragon és a Boeing Starliner (emberes) űrhajói is használnak. A japánok tervei szerint a HTV-X már a Hold körüli pályára szánt Gateway űrállomás ellátására is alkalmas lesz.
A HTV-ket indító japán hordozórakéta, a H-2B ugyancsak nyugdíjba vonult a HTV-9 májusi indításával. A HTV-X teherűrhajók már az új generációt képviselő H3 rakétákkal állnak majd pályára.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
HTV kilencedszer és utoljára
Visszatérés augusztus 2-án
A HTV-9 távozása az ISS-től (Spaceflight Now)