A csiucsüani űrközpontban kitolták a függőleges szerelőcsarnokból a legújabb Hosszú Menetelés-2F rakétát, a rászerelt Sencsou-12 űrhajóval.
A Sencsou-12 útja az indítóálláshoz, június 9-én. (Forrás: CCTV / SciNews / YouTube)
Űrhajó, menetrend, személyzet
A kínaiak hivatalosan még mindig nem erősítették meg a start dátumát és a személyzet összetételét. Az viszont tudható, hogy a Sencsou-12 (Shenzhou-12) ismét egy módosított, korszerűsített űrhajó. A kínai szakemberek még a Tiencsou-1 (Tianzhou-1) teherűrhajón próbálták ki űrhajóik új hely- és helyzetmeghatározó rendszerét, illetve az ezekhez csatlakozó irányító, navigációs és vezérlő (GNC) egységet. Ennek leglátványosabb hozadéka az volt, hogy a Tiencsou anno – néhány „lassú” (akár 2 napos) dokkolási folyamat után – egy 6,5 órás „gyors” megközelítést és dokkolást is sikeresen végrehajtott alacsony keringési pályájáról indulva a Tienkung-2 (Tiangong-2) kísérleti űrállomásmodulhoz. Ezt a rendszert másodszor a nemrég felbocsátott Tiencsou-2-n tesztelték, melynek repülése a startállásból az űrállomásig mindössze 8 órán keresztül tartott. (Az persze még nem világos, hogy a Sencsou-12 személyzete rögtön egy 8 órás „gyors dokkolást” hajt-e végre, vagy marad a „konzervatív” lassú megoldás, és majd csak később tesztelik a gyors módszert. Az viszont biztos, hogy mivel a cél az, hogy a Sencsou-13-tól már a gyors dokkolás legyen az új norma, a 12-es személyzetének feladata lesz 90 napos repülése alatt az új GNC rendszer „berepülése” és személyzetes repülésre alkalmas minősítése. – A szerző megj.)
Készülnek a Tiencsou 1 GNC rendszerének és fedélzeti számítógépének elemei
Még május 30-án a Kínai Központi Televíziónak nyilatkozó Jang Li-vej – az első kínai űrhajós, a Sencsou-5 pilótája, jelenleg a kínai személyzetes program tervezéséért felelős vezetőhelyettes – tisztázott néhány nyitott kérdést. Bár akkor a Sencsou-12 személyzetének névsorát nem hozta nyilvánosságra, de jelezte, hogy az űrhajó személyzete csak férfiakból fog állni. Egyúttal megerősítette, hogy a személyzet 90 napot fog az űrállomáson tölteni, és feladataik egy része különféle űrséták végrehajtása lesz. (Ne feledjük, a kínaiak összes űrséta-tapasztalata egyetlen, körülbelüli „leonovi” EVA végrehajtása, ami messze nem elegendő a világűrbeli bonyolult szerelésekhez, egy űrállomás felépítéséhez és üzemeltetéséhez.) Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az űrállomás-építés következő három személyzetének (Sencsou-13, -14 és -15) mindegyikében lesz egy-egy tajkonauta nő is. Végül megerősítette, hogy jelenleg a Sencsou-13 startját októberre tervezik, és azé, illetve a Sencsou-14 és Sencsou-15 űrhajóké is 6 hónapos repülés lesz. (A Sencsou-12 személyzetének összetételével kapcsolatos korábbi találgatásunkat itt olvashatják.)
Összefoglaló az űrhajósok felkészüléséről a Sencsou-12 repülése előtt – Jang Li-vej kommentálásával, angol feliratokkal. (Forrás: CCTV / YouTube)
Információk a teherűrhajóról
Eközben további részletek derültek ki (illetve kerültek pontosításra) a Tiencsou teherűrhajókról, melyek második példánya május 29-e óta kering összekapcsolva a fejlesztés alatt álló Tienkung modulűrállomás első blokkjával.
A teherűrhajó hossza 10,6 m, a műszaki és hajtóműegység átmérője 2,8 m, a 40 m3-es térfogatú hermetikus raktér átmérője 3,35 m
Korábban már írtuk, hogy a jármű 13,5 t starttömegű, és mintegy 6,5–7 t rakományt szállíthat. Jang Li-vej május 30-án közölte, hogy a teher a Tiencsou-2 esetében 6,9 t volt, melyből 2,5 t az átszivattyúzandó üzemanyag. Ezen felül még 1 tonna üzemanyagot töltöttek be a teherűrhajó saját felhasználására, kihasználva ezzel a 3,5 tonnás maximális lehetőséget. (Ez is egy új információ. E sorok szerzője korábbi cikkében 2 tonna össztömeget adott meg a nitrogén-tetroxid üzemanyagra és az oxigénre…)
Az űrhajós ugyanakkor megerősítette, hogy a „naftát” összesen 8 tartályban helyezik el, melyek 4 főhajtóművet, továbbá 32 további kisebb-nagyobb manőverrakétát szolgálnak ki. Az első tajkonauta beszélt arról is, hogy a Tiencsoun összesen négy kamerát helyeztek el. Az elülsővel a dokkolás, a két belsővel a rakomány és az űrhajósok ténykedése követhető nyomon. A negyedik kamera kívül és „alul” található, melyen a napelemek nyitási folyamata követhető.
Azt eddig is tudtuk, hogy az űrhajó két nagyobb hengerből és az azokat összekötő elemből áll. A nagyobb (3,35 m átmérőjű) henger hermetikus, a darabáru számára. A kisebbik (2,80 m átmérőjű műszaki és hajtóműegység) nem hermetikus és itt van az utántöltendő üzemanyag is. Jang Li-vej ugyanakkor beszélt a hermetikus raktér kiépítéséről és rakományáról. A 40 m3-es teret 208 rekeszre (szekrények, szekrénykék és fiókok) osztották, melyek tartalmát egy intelligens tehermenedzselő szoftver felügyeli. Ehhez valamennyi rekeszt és azok tartalmát QR-kóddal látták el. A hermetikus térbe (a két űrsétaszkafanderen kívül) természetesen híres kínai ételeket is bepakoltak, pl. rázva-pirítva készült (stir-fried) húsokat, halakat és zöldségeket, Kung Pao (Gong Bao) csirkét, vagy éppen fokhagymás (!) csirkecsíkokat.
Fent a Tiencsou-2 teherűrhajó, melynek műszaki és hajtóműegységén jól megfigyelhető a négy főhajtómű, illetve az egyik zárt napelem. Két nyitott napelemmel az űreszköz fesztávolsága 14,9 m. Lent: pillantás az épülő teherűrhajó 40 m3-es hermetikus terébe. A fémszerkezetekben 208 kisebb-nagyobb szekrényt („locker”), illetve polcot alakítanak ki Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Pályán a kínai teherűrhajó
Pályán a kínai modulűrállomás első eleme (1. rész)
Pályán a kínai modulűrállomás első eleme (2. rész)
Pályán a kínai modulűrállomás első eleme (3. rész)
Elválás
Úton a kínai teherűrhajó
A Sencsou-12 a startállásban (Spaceflight Now)