A készülő Hosszú Menetelés-5 hordozórakéta teszi majd lehetővé a közeljövőben nagyobb tömegű űreszközök, így az „igazi” kínai űrállomás moduljainak pályára állítását.
A rakéta hajtóművével június 29-én végeztek egy 3 percen át tartó statikus tesztet. Ha elkészül, az új generációs hordozórakéta új távlatokat nyit majd a kínai űrtevékenységben. A rakétafejlesztés szoros kapcsolatban van az emberes űrprogrammal, az új kínai űrállomás felépítésével. Annak egységeit ugyanis a meglevő hordozórakéta-kapacitással nem tudnák Föld körüli pályára juttatni.
A Hosszú Menetelés-5 rakéta hajtóművének statikus tesztje. Az új fejlesztések már nem mérgező hajtóanyagok használatán alapulnak, ellentétben a Hosszú Menetelés sorozat korábbi típusaival. (Kép: China Manned Space Engineering Office / CCTV)
A Hosszú Menetelés-5 kb. 20 tonnányi tömeget tud majd alacsony Föld körüli pályára juttatni. Emellett tervbe vették egy új közepes teljesítményű, 12 tonna kapacitású rakéta (Hosszú Menetelés-7) megalkotását is. Ezt többek között a majdani űrállomás ellátására küldendő teherszállító űrhajók startjaihoz használnák. Mindkét új típus próbarepülésére 2015-ig sor kerülhet. A kínaiak Tienkung-2 (Tiangong-2) néven egy következő kísérleti űrállomást szándékoznak indítani, ugyancsak 2015-ig. A cél, hogy a nagyobb űrbázis felépítéséhez szükséges eljárásokat begyakorolják, a technológiát tökéletesítsék. Az „igazi” űrállomás központi modulja 2018-ra várható, majd 2020-ra jöhet el az idő, amikorra az állomás teljesen felépül és készen áll a használatra. Ekkortól rendszeresen személyzetek látogatnák a bázist, hogy a súlytalanságban tudományos és technológiai kísérleti programokat hajtsanak végre.
Az új típusú rakéták már nem a megszokott helyekről, hanem a Kína legdélibb részén, az Egyenlítőhöz viszonylag közel fekvő Hajnan (Hainan) szigetéről indulnak majd. A sziget északkeleti partjainál már 2009 szeptembere óta folynak a Vencsang (Wenchang) űrközpont építkezései. Ez lesz Kína negyedik űrindító bázisa, Csiucsüan (Jiuquan), Tajjüan (Taiyuan) és Hszicsang (Xichang) mellett.
A helyszín külön érdekessége, hogy egyúttal az űrtevékenység „kultúrájában” beálló változást is jelképez. Amíg a korábbi kínai indítóhelyek mind távol eső, elzárt, katonai ellenőrzés alatt levő területeken találhatók, addig a déli sziget éppenséggel Kína egyik legfelkapottabb turistaparadicsoma. Mindez összhangban van azzal, ahogy az elmúlt években lassan oldódni látszik a kínai űrtevékenységet övező titkolózás, egyre nagyobb a nyilvánosság. Vencsangból nem csak a méretes űrállomásmodulok indulnak majd, hanem nagyobb tömegű geostacionárius, például távközlési műholdak, és a kínai Hold-programban is szerepet kap a starthely. Az Egyenlítőhöz közel a Föld tengely körüli forgásából adódó nagyobb kerületi sebesség segíti a rakéták munkáját. Az űrállomásra induló emberszállító űrhajók ugyanakkor a tervek szerint továbbra is Csiucsüanból startolnak majd.
A jövőre megnyíló Vencsang indítóhely űrfelvételen. A Hosszú Menetelés-5 és -7 rakéták számára külön-külön készülő starthelyek és összeszerelő épületek akár párhuzamosan folyó indítás-előkészületeket is lehetővé tehetnek majd. (Kép: DragonInSpace.com) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Kínai űrhírek, űrtervek
Jönnek a „túlméretes” kínai űreszközök
Kína új starthelyet nyit
A kínai Hosszú Menetelés-5 rakéta statikus tesztje (Space.com)