Hosszabb kényszerszünet után várhatóan még az év vége előtt újra indulhat a kínai nagyrakéta, a Hosszú Menetelés-5.
A harmadik Hosszú Menetelés-5 nehéz hordozórakéta egységei október végén megérkeztek a Hainan-szigeten fekvő Vencsang (Wenchang) város Csinglan (Quinglan) kikötőjébe, ahonnan a közeli Vencsang Űrközpontba szállították őket. Mint emlékezetes, a rakéta 2016-os sikeres bemutatkozása után második startja 2017 júliusában sikertelen volt. Az idén év végére, december második felére tervezett harmadik indítással térhet vissza a rakéta a rendszeres használatba. Az idei start sikere elengedhetetlen ahhoz, hogy Kína jövőre ugyanezzel a rakétatípussal útnak indíthassa marsjáróját és egy holdi talajmintavevő küldetést (Csang’e–5).
Archív fotó a második Hosszú Menetelés-5 rakétáról, a 2017. júliusi, sikertelen start előtt. (Kép: Xinhua)
A Hosszú Menetelés-5 rakéta 5 méter átmérőjű fokozatai és gyorsítórakétái a China Aerospace Science and Technology Corp. (CASC) megrendelésére a Kína északi részén fekvő Tiencsinben készültek, ahonnan öt napig tartó hajóúton érték el a dél-kínai Hainan-szigetet, ahol a sziget keleti partján Kína legdélebbi űrközpontja működik. A Vencsang nemcsak a legdélebbi, hanem a legújabb űrközpont is Kínában, amelyet 2016-ban kezdtek használni, és ahonnan eddig a Hosszú Menetelés-5 két startján kívül a Hosszú Menetelés-7 kétszer indult a világűrbe.
Amint arról korábbi cikkünkben írtunk, a Hosszú Menetelés-5 második startjának kudarcát az YF-77 folyékony hidrogén/folyékony oxigén hajtómű hibája okozta. Az első fokozat két, vákuumban egyenként 700 kN tolóerőt (tengerszinten 510 kN) kifejtő, folyékony hidrogénnel és folyékony oxigénnel működő hajtóművének egyike hibásodott meg. A hiba hat perccel a start után következett be a „bonyolult termikus környezetben”, aminek következtében azonnal csökkent a tolóerő. A kritikus alkatrészeket újra kellett tervezni, ezért tartott a kényszerszünet több mint két évig, miközben több földi működési próbát végeztek az áttervezett YF-77-tel, amint arról a Kína űrtevékenységét felügyelő állami szervezet, a SASTIND (State Administration for Science, Technology and Industry for National Defense) beszámolt.
Az YF-77 hajtóművét kifejezetten Kína legnagyobb hordozórakétája, a Hosszú Menetelés-5 számára tervezték, amelyekből kettő működik a rakéta első fokozatában. A magasba emelkedést négy gyorsítórakéta segíti, amelyeket két-két, kerozinnal működő YF-100 hajtómű működtet. A második fokozatot két újraindítható YF-75D rakétamotor hajtja. A rakéta indulásakor a főhajtóművek és a gyorsítórakéták együttesen 10,8 MN tolóerőt fejtenek ki, így a rakéta akár 14 tonna hasznos terhet is képes geostacionárius átmeneti pályára juttatni.
(Kép: CASC)
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/640-5.jpeg
A harmadik Hosszú Menetelés-5 rakéta fődarabjai október 27-én érkeztek meg a Hainan-szigeten lévő Csinglan (Quinglan) kikötőbe. Kép: CASC)
A Hosszú Menetelés-5 harmadik indításakor hasznos terhe a DFH-5 műholdplatformra épített Sicsien–20 (Shijian) geostacionárius távközlési hold lesz, amely a rakéta 2017-es sikertelen indításakor elveszett Sicsien–18 pótlására szolgál.
A Hosszú Menetelés-5 kisebb változata, a Hosszú Menetelés-5B ugyancsak jövőre debütálhat. Ennek első fokozata és gyorsítórakétái azonosak a Hosszú Menetelés-5-ével, azonban nem tartalmaz második fokozatot, de így is 25 tonna hasznos terhet emelhet majd alacsony Föld körüli pályára. Ezzel tervezik pályára állítani a várhatóan 2022-re elkészülő kínai űrállomás moduljait.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Kész a kínai űrállomásmodul
Óriásműhold Hosszú Menetelés-5 rakétával
Bemutatkozott a kínai nehézrakéta
Kiemelt kínai űrtervek 2015–2030 (3. rész)
Még az idén újra indulhat a Hosszú Menetelés-5 rakéta (Spaceflight Now)