Befejezte működését az ESA első, technológiai CubeSatja. A technológia létjogosultságának igazolása után szélmérési adatokat gyűjtött.
Egy évig működött az ESA első, technológiai CubeSat műholdja, a GomX–3, amelyet 2015 októberében a Nemzetközi Űrállomásról állítottak pályára. Ide előzőleg a japán HTV-5 teherűrhajóval jutott fel. Működése első fél évében az új technológiákat próbálták ki. Ezután a műhold a repülőgépek által menet közben végzett, a szél sebességére vonatkozó mérések eredményeit gyűjtötte össze. Ennek köszönhetően az ESA a GomX–3-at „Európa legkisebb időjárási műholdjának” kiáltotta mi (már amennyire a puszta adatgyűjtést és -továbbítást időjárási tevékenységnek lehet tekinteni…).
A GomX–3 műhold. (Kép: GomSpace)
A három egységes (3U), CubeSat szabvány szerint készült GomX–3 műholdat a dán GomSpace cég építette az ESA részére. A GomX–3 technológiai kísérletként egy ADS–B vevőt próbált ki. (Az ADS–B, vagyis az automatic dependent surveillance – broadcast technika azt jelenti, hogy a repülőgépek műholdas navigációval folyamatosan meghatározzák saját pozíciójukat, és azt bizonyos időközönként kisugározzák, lehetővé téve a követésüket.) Emellett helyet kapott a fedélzetén a távközlési műholdak jeleinek kiértékelésére alkalmas szoftverrádió, valamint egy X-sávú vevő a nagy sávszélességű adattovábbításhoz.
Működése első hat hónapjában a GomX–3 a repülőgépek helyére, sebességére és magasságára vonatkozó ADS–B információkat vette. Fél év alatt a műhold több millió ilyen információt gyűjtött, kirajzolva a légi forgalom térképét (zöld pontok). (Kép: ESA / GomSpace)
A működése második félévében végrehajtott programban az Egyesült Királyság Meteorológiai Hivatala (UK Met Office) volt a partnerük. Az időjárás előrejelzésében egyre nagyobb a szerepe a repülőgépek fedélzetén végzett méréseknek. A brit meteorológiai szolgálat folyamatosan öt földi vevőállomással gyűjti a szélsebességre és a hőmérsékletre vonatkozó, repülőgépes adatokat. A brit légtérben repülő gépek nagy száma miatt a szél sebességére és irányára vonatkozóan ezzel a módszerrel 20-szor annyi adatot tudnak összegyűjteni, mint az összes többi módszerrel együttvéve.
A GomX–3 pályájának földfelszíni vetülete (kék vonal) a két hétig tartó tesztmérések alatt. A piros pontok jelölik azokat a helyeket, ahol a repülőgépekről meteorológiai adatokat gyűjtöttek. (Kép: Met Office)
A GomSpace a GomX–3 fedélzetén elhelyezett ADS–B vevőt úgy alakította át, hogy az alkalmas legyen a repülőgépekről jövő, a meteorológusok számára fontos adatok vételére. Az adatgyűjtést két héten keresztül végezték. Bebizonyosodott, hogy az adatok megfelelő minőségűek. Az eljárás globálisan is alkalmazható lehet, aminek különösen azokon a területeken nagy a jelentősége, ahol az egyéb szélmérések ritkák.
Az ESA azt tervezi, hogy az általános technológiafejlesztési programja (GSTP) keretében további technológiák űrbeli létjogosultságát szándékozik kipróbálni, illetve bizonyítani (in-orbit technology demonstration). Múlt hónapban már szerződést is kötöttek a GomSpace-szel egy nagyobb (6U) CubeSat, a GomX–4B megépítésére.
A GomSpace tervezett, hat egységes (6U) CubeSatjai, a GomX–4A és a GomX–4B. Előbbi a dán Védelmi Minisztérium megrendelésére készül, utóbbi viszont az ESA technológiafejlesztési (GSTP) programja keretében. (Kép: GomSpace) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Dokkolás CubeSatokkal
Úton az ötödik japán teherűrhajó
A GomX–3 működéséről (ESA)
GomSpace (Dánia)
UK Met Office