Összesen 59 apróbb-nagyobb műholdat vitt magával a SpaceX Falcon-9 rakétája.
A start Floridából, a Cape Canaveral bázisról történt május 25-én, magyar idő szerint 20:27-kor. Feladata végeztével a hordozórakéta első fokozata – amely nyolcadszor repült – ezúttal a szárazföldre (Landing Zone-1) tért vissza, mintegy 8 és fél perccel a felemelkedést követően. A leszállóhely 10 km-re található a 40-es startállástól.
A rakéta indítás előtt... (Kép: SpaceX)
...és a fokozat visszatérése. (Kép: SpaceX)
A Transporter-5 jelű küldetés az ötödik a SpaceX hasonló típusú költségmegosztásos startjainak sorában. Ilyen alkalmakkor számos kis műholdat bocsátanak fel, jellemzően a CubeSat méretkategóriában. Az első Transporter 2021 januárjában indult, legutóbb kevesebb mint két hónappal ezelőtt, április 1-jén történt egy hasonló start. (Érdekesség, hogy a B1061 sorszámú első rakétafokozatot használták akkor is és most is.) A most megcélzott pályamagasság 525 km, a pályahajlás 97,5°, vagyis a műholdak közel poláris pályákra kerültek.
Magán a Falcon-9 második fokozatán a Nonoracks kísérlete repül, amelynek keretében a hajtómű első leállása után 10 percen át fémvágással próbálkoztak. Az Outpost Mars Demo-1 nevű kísérletben három rozsdamentes acéllapnak egy robotkar segítségével való megmunkálását tűzték ki célul. A cég szerint ez az első ilyen típusú kísérlet a Föld körüli pályán, és az űrbeli gyártás és újrahasznosítás felé tett első lépés. A jövőben akár elhasznált rakétafokozatból készíthetnek más feladatra alkalmazható egységeket.
A start után kb. 20 perccel zárult fémvágási kísérletről készült adatokat és képeket a Földre sugározták. De a fokozat feladata ekkor még távolról sem ért véget. A felemelkedés után 55 perccel kezdett újabb manőverrel alakították ki a végleges pályát, ahol a megrendelők műholdjai sorban önállósodni kezdtek. A teljesség igénye nélkül néhány kiragadott példa a hasznos terhet alkotó műholdak közül. A Momentus Space nevű startup cég Vigoride nevű űreszköze újszerű, víz alapú meghajtással kísérletezik. A Spaceflight cég Sherpa nevű hordozója, illetve az olasz D-Orbit vállalat hasonló célú szerkezete önálló pályaalakító manővereket is végzett, mielőtt saját ügyfeleinek apró műholdjait elengedte.
Az ICEYE kereskedelmi radaros földmegfigyelő műholdjainak flottája öt új taggal bővült, ezek nagyobb darabok, egyenként 100 kg tömegűek. Az argentin Satellogic négy optikai földmegfigyelő holddal bővítette immár 26 eleműre növekvő konstellációját. A kanadai GHGSat cég három mikroműholdat juttatott fel a Transporter-5 keretében. Ezek az üvegházhatású gázok kibocsátásának megfigyelésére készültek. Az amerikai HawkEye 360 vállalat három műholdja, amelyek földi rádiójelek forrásait lokalizálják, kötelékben repülnek majd. Idén korábban a cég azt közölte, hogy a GPS navigációs jeleket zavaró forrásokat azonosítottak Ukrajnában, miután orosz csapatok háborúba kezdtek az országban.
Az Umbra nevű kaliforniai startup a harmadik radaros távérzékelő holdját küldte fel, az ugyancsak kaliforniai GeoOptics két műholddal bővítette az időjárás-megfigyelő rendszerét. A Spire Global flottájába öt új Lemur-2 CubeSat került, de a NASA és az amerikai hadsereg is igénybe vette a Transporter-5 küldetést kísérleti CubeSatok felbocsátásához. Végül egy olyan CubeSat is eljutott a Föld körüli pályára, amelyen 47 elhunyt ember hamvait helyezték el. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Transporter-4
Transporter-3
Több mint 80 műhold Falcon-9-cel
A SpaceX első költségmegosztásos startja
A Transporter-5 indításról (Spaceflight Now)