Pénteken került pályára az az új generációs nemzetközi távközlési műhold, amely elsősorban a tengeri és légiközlekedést, illetve az expedíciós munkákat és a katasztrófa-elhárítást forradalmasíthatja.
A műholdat pályára állító Atlas V típusú rakéta március 11-én 21:42 GMT-kor (helyi időben hajnali 04:42-kor) emelkedett fel a Cape Canaveral-i indítóasztalról és a műholdat 32 perccel később helyezte az erősen elnyúlt átmeneti geoszinkron pályára. Ennél az indításnál az Atlas V „431” jelű alváltozatát használták, ami azt jelenti, hogy a 4 méter átmérőjű teherburkolat (orrkúp), három szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta és az egy hajtóművel szerelt Centaur végfokozat került beszerelésre. Ezzel az indítással sorozatban a 76. sikeres Atlas indításra került sor, melyből öt volt az Atlas V.
Az INMARSAT 4-F1 tömege az indításkor 5959 kg volt, jellegzetessége a közel 10 m átmérőjű óriási antenna. Az európai EADS Astrium által épített műhold a londoni székhelyű Nemzetközi Tengerészeti Műholdas (Kommunikációs) Szervezet (INMARSAT) megrendelésére készült és pozíciója a 65 fok keleti hosszúság és az Egyenlítő „felett” lesz. A műholdon keresztül többek között elérhető lesz az INMARSAT új BGAN (Broadband Global Area Network – Szélessávú Globális Területi Hálózat) nevű szolgáltatása, mely internet, intranet, video-konferencia, fax, e-mail, telefon és LAN hozzáféréseket biztosít, bárhol a világon, akár 432 kbit/s sebességgel is, kisméretű mobil terminálokkal! A műhold az új generációs INMARSAT holdak (I-4 holdak) közül az első, szolgáltatási területe Európa, Afrika, a Közel-Kelet és Ázsia egy része. Amennyiben – remélhetőleg még ez év végén – majd a második ilyen hold is pályára kerül, és mindkét holdat sikeresen beüzemelik, akkor a fent említett szolgáltatások elvben a világ lakosságának 86%-a számára elérhetőek lesznek, ugyanis az INMARSAT 4-F2 Dél és Észak-Amerikát is bekapcsolja a szolgáltatásba.