A decemberben indult Rascom-QAF1 afrikai távközlési holdat legalább 15 évig szerették volna használni, most mégis be kell érjék két éves élettartammal.
A gondot egy héliumszivárgás okozta a fedélzeten. Emiatt az irányítóknak a későbbi manőverezésre tartalékolt hajtóanyag jelentős részét el kellett használniuk, hogy a kijelölt geostacionárius pályára juttassák a műholdat. A pályamódosító manőverekre azért van szükség, hogy időnkénti korrekciókkal folyamatosan tartani tudják a kijelölt geostacionárius pályát.
A Rascom-QAF1 december végén startolt Ariane-5 rakétával. A Thales Alenia Space munkatársai, akik a műhold földi kiszolgálását látják el, néhány nap múlva fedezték fel a hélium szökését. A gáz halmazállapotú, magas nyomású héliumnak a pálya megemelését végző elsődleges hajtóműrendszerben van szerepe. A hordozórakéta ugyanis először átmeneti pályára állítja a műholdat, amely azután fokozatosan, „saját erőből” éri el a 36 ezer km-es magasságban, az Egyenlítő felett húzódó körpályát. A pálya földközeli pontjának emelését emiatt 4 hétig fokozatosan, a későbbi manőverezésre szolgáló hajtóművek segítségével végezték. Az irányítóktól ez egy bravúros tett volt, hiszen megakadályozták az űreszköz azonnali elvesztését. A 18-szori manőverezéssel azonban 13 évi normális működésre elegendő hajtóanyag fogyott el. A Thales cég által épített műhold hibájának okát kutatják, annál is inkább, mert a még indítás előtt levő, hasonló alapra épült holdakat is át kell vizsgálni.
Az afrikai távközlési műhold a 2,85° keleti hosszúság fölött tartózkodik. Feladata, hogy telefonos és internetkapcsolatot, valamint műholdas televíziós szolgáltatást nyújtson afrikai országokban levő felhasználóinak, megfizethető áron. A műhold tulajdonosa, egy afrikai és európai befektetőkből álló konzorcium korábban tárgyalt egy második űreszköz megépítéséről. Egyelőre nem világos, hogy most ezek a tárgyalások felgyorsulnak-e.
Kapcsolódó cikkek:
Ariane-5: idén hatodszor és utoljára
Kapcsolódó linkek:
A Rascom-QAF1 hibájáról (SpaceflightNow)