A Dragon űrhajót ugyan végül rendben pályára állította az egyik hajtóművét menet közben elveszítő Falcon-9 rakéta, de a másodlagos teher már nem járt ilyen jól.
A kísérleti adatátjátszó műhold tulajdonosa, az Orbcomm vállalat most az tanulmányozza, hogy egyáltalán hasznát tudják-e majd venni az űreszköznek. A Falcon-9 rakéta startjára magyar idő szerint hétfőn hajnalban került sor Floridából. Az elődleges hasznos teher a SpaceX cég saját teherűrhajója volt, amivel a Dragon elkezdte menetrendszerű teherszállító repüléseit a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). (A Dragon robotkaros befogása majd dokkolása egyébként ma, magyar idő szerint kora délután várható.)
A második generációs Orbcomm műhold (OG2), még a földi teszteléskor. (Kép: Sierra Nevada Corp.)
A 165 kg tömegű, a Sierra Nevada vállalatnál épített műhold egy kísérleti űreszköz, amit az Orbcomm új műholdkonstellációja előfutárának szántak. Az Orbcomm kétirányú, közvetlen műholdas adatátviteli szolgáltatást nyújt. Megrendelői között közlekedési, tengerhajózási, bányászati, mezőgazdasági, energiaipari vállalkozások és kormányzati szervek vannak.
A Falcon-9 hordozórakéta első fokozatát alkotó kilenc Merlin-1C hajtómű közül az egyik működésben, 79 másodperccel az indítás után rendellenesség lépett fel. A nyomás hirtelen lecsökkent, a hajtómű automatikusan leállt (ugyanakkor nem robbant fel, mint ahogyan az egyes híradásokban olvasható volt). A Falcon-9 folytatta repülését, s a többi hajtómű hosszabb működtetése árán ugyan, de a megfelelő pályára állította a Dragon teherűrhajót. Ennek azonban ára volt. Nem maradt elegendő hajtóanyag arra, hogy a másodlagos teher biztonságosan elérje a tervezett pályamagasságot.
A második fokozat Merlin hajtóművének a feladata lett volna, hogy egy rövid újbóli begyújtás után 350 km és 750 km között változó magasságú ellipszispályára helyezze a kísérleti adatátjátszó holdat. Biztonsági megfontolásokból azonban mindenképpen elkerülik, hogy egy az ISS-t esetlegesen elérő pályára űrhulladék kerüljön. Így az Orbcomm műhold még annál is alacsonyabb (kb. 200-300 km magas) pályán végezte, mint amit esetleg még el lehetett volna érni a maradék üzemanyaggal.
Az Orbcomm és a Sierra Nevada szakemberei, akik rendben kapcsolatba tudtak lépni az űreszközzel, azt vizsgálják, hogy a saját hajtóműveivel eljuttatható-e egyáltalán a műhold a tervezett pályamagasság közelébe. A fedélzeti manőverező hajtóművek feladata eredetileg csak a pálya kör alakúvá tétele, a 750 km-es körpálya kialakítása lett volna. Ha sikerülne is a pályaigazítás, a kísérleti műhold várható élettartamát az ehhez elhasznált hajtóanyag mennyisége lényegesen csökkentené. Pedig a tesztek fontosak lennének az Orbcomm számára, mielőtt 200 millió dolláros modernizációs programja keretében elkezdené indítani 18 új második generációs holdját. Ezek egyébként ugyancsak a SpaceX Falcon-9 típusú rakétáival startolnának, de már nem másodlagos teherként. Először 2013 közepére tervezik egyszerre 8 műhold felbocsátását, majd a maradékot 2014-re.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Dragon CRS-1
Konstellációk kora
Az Orbcomm tesztműhold félresikerült startja (Spaceflight Now)