A mobil távközlési műholdrendszer új generációjának tagjai idén december helyett csak jövő áprilisban kezdhetnek pályára állni.
A négy hónapos késés oka, hogy a már lényegében elkészült első űreszközök Ka-sávú fedélzeti kommunikációs berendezéseiben a tesztelések során egy viszonylag könnyen javítható áramköri hibát fedeztek fel. Az adó-vevő egységeket a ViaSat cég szállította a műholdak fejlesztésével megbízott Thales Alenia Space számára. (Az összesen 81 azonos felépítés űreszköz összeszerelését az Orbital ATK végzi Arizona államban.) Az Iridium a javításhoz szükséges plusz idő miatt nem tudja teljesíteni előzetes célját, hogy az új műholdgenerációt 2015-ben útjra indíthassa – de természetesen a legfontosabb szempont, hogy tökéletes műszaki állapotban álljanak pályára a holdak.
Egy Iridium Next műhold, fantáziarajzon. Az első alkalommal egyszerre kettő áll majd pályára belőlük. (Kép: Thales Alenia Space)
Az első pár Iridium Next műholdat egy Dnyepr hordozórakétával indítják, az orosz–ukrán ISC Koszmotrasz vállalat szervezésében, az oroszországi Dombarovszkij melletti Jasznij bázisról. A Dnyepr egy korábbi ukrán fejlesztésű interkontinentális ballisztikus rakéta (szovjet jelöléssel R-36M, nyugati néven SS-18) űrindítások céljára átalakított változata. A decemberre tervezett start akalmával a hírek szerint az Iridium műholdpáros helyére a spanyol Paz radaros földmegfigyelő műhold „ugorhat be”.
Az Iridium Next műholdak tervezett konstellációja a Föld körül. (Kép: Thales Alenia Space)
Az Iridium olyan műholdas alapú mobil távközlési rendszert üzemeltet, amely a Föld minden tájáról elérhetést biztosít a felhasználóinak. A jelenleg repülő műholdgeneráció az 1990-es évék végének megfelelő technológiai színvonalat képviseli, jórészt abban az időszakban álltak pályára. Az összesen tervezett 81, egyenként 860 kg tömegű, modernizált űreszköz 780 km magasan húzódó poláris körpályákon mozogva „hálózza be” a Föld környezetét. Pontosabban csak 72-t indítanak el közülük, 9 a Földön marad tartaléknak, ha szükség lenne a már pályán levő, de meghibásodó holdak pótlására. A 72 műhold hat különböző pályasíkban lesz elosztva. Az Iridium Next kiépítésének költsége kb. 3 milliárd dollár.
Az első Iridium Next műholdpáros működését legalább négy hónapon át figyelik, csak utána döntenek a többiek folyamatos indításáról. A következő 70-et az amerikai SpaceX vállalat Falcon-9 hordozórakétái szállítják majd Kaliforniából indulva, hét start alkalmával egyszerre 10-10 műholdat. Ha 2016 augusztusi kezdéssel számolunk, akkor a SpaceX-nek lényegében kéthavonta kell indítania egy adagot, ha az Iridium tényleg üzembe szeretné állítani az új rendszert 2017 végéig. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Ha egy üzlet beindul...
„Potyautasok” az új Iridium műholdakon
Konstellációk kora
Ütköztek vagy sem?
Műholdas kommunikáció okostelefonokkal?
Áprilisig húzódik az első két Iridium Next műhold startja (Spaceflight Now)