A távközlési műholdat Francia Guyanából egy orosz Szojuz rakétával állították geostacionárius átmeneti pályára.
A start május 18-án, magyar idő szerint 13:54-kor történt a dél-amerikai indítóhelyről. A luxemburgi székhelyű vezető nemzetközi távközlési műholdas szolgáltató, a SES legújabb űreszköze az amerikai Boeing vállalatnál épült, a 702SP jelű platformra. Tömege mindössze 2,3 tonna, ami annak köszönhető, hogy ionhajtóművekkel szerelték fel, vagyis nem kell nagy tömegben hagyományos kémiai hajtóanyagot és üzemanyagtartályt magával vinnie, mint a régebbi távközlési holdaknak. A SES-15 fő feladata Észak- és Közép-Amerika (az Egyesült Államok, Kanada, Mexikó) területén szélessávú internetes adatátviteli szolgáltatás nyújtása repülőgépek utasainak, illetve műsorsugárzást végző cégek kiszolgálása. A 36 ezer km magasan, az Egyenlítő síkjában húzódó geostacionárius pályaíven 129° nyugati hosszúság fölé kerül, ha majd eléri végleges pozícióját.
A SES-15 műhold. (Fantáziakép: Boeing)
A SES-15 tervezett működési élettartama 15 év. Az üzemeltető számára ez nem csak az első teljesen ionhajtóműves meghajtású műhold, hanem az első olyan is, amely egy Szojuz rakétával állt elnyúlt geostacionárius átmeneti pályára. Miután a rakéta Fregat végfokozata önálló útjára engedte a holdat, az saját erőből éri majd el a geostacionárius körpályát. A nagy sebességre felgyorsított xenon ionok kibocsátásával működő, a hagyományosnál jobb hatásfokú, viszont egyszerre csak kis tolóerőt biztosító elektromos meghajtásnak itt jelentkezik az egyetlen komoly hátránya: a műveletsor mintegy fél évig tart majd. Csak ezután kezdhetik el a beüzemelését és állhat munkába a SES modern távközlési műholdja.
A Boeing úttörő, csupán ionhajtóműveket használó távközlési holdjai korábban a SpaceX Falcon-9 rakétájával indultak Floridából, 2015-ben és 2016-ban. A megoldás előnyös tulajdonsága a kisebb tömeg és így olcsóbb (vagyis kisebb teljesítményű hordozórakétát igénylő) indítás mellett a kevésbé összetett felépítés, ami csökkenti a meghibásodás lehetőségét is. Egyelőre csak a Boeing gyártásában álltak pályára ilyen típusú műholdak, de rövidesen az Airbus Defence and Space is bemutatkozhat a maga hasonló termékével: az Eutelsat-172B június első napjaiban indulhat ugyancsak Kourouból, de egy Ariane-5 rakétával, egy másik műholddal „társbérletben”.
Visszatérve a SES-15-re, az elsődleges kommunikációs berendezéseken felül a GPS műholdas helymeghatározó rendszer méréseit pontosító és megbízhatóbbá tevő berendezés is helyet kapott a fedélzeten. Ezzel korrekciós adatokat sugároznak a GPS felhasználók felé, az észek-amerikai WAAS (Wide-Area Augmentation System) keretében. A rendszert főleg a polgári légi közlekedésben alkalmazzák a repülőgépek navigációra, hozzájárulva a légtér jobb kihasználásához, a zsúfoltság enyhítéséhez.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Hosszú életű távközlési holdak jönnek
Két különleges távközlési hold
Két innovatív műhold egy Falcon-9-cel
Mit tudnak a műholdak?
A SES-15 startjáról (Spaceflight Now)