Az Intelsat cégnek nincs szerencséje az új generációs, nagy adatátviteli kapacitású Epic soroztának második tagjával. Hacsak meg nem látogatják...
Úgy tűnik, az egy éve, 2016 augusztusában egy Ariane-5 rakétával pályára állított Intelsat-33e eredetileg 15 évesre tervezett hasznos élettartama akár több mint az ötödével, 3 és fél évvel csökkenhet. Ez nagy veszteség az üzemeltetőnek, ezért márciusban már be is nyújtották 78 millió dollárt kitevő kárigényüket biztosítójuknak.
Az Intelsat-33e távközlési műhold a Föld körül. (Fantáziakép: Boeing)
A Boeing által gyártott modern távközlési holdat két különböző probléma is sújtotta illetve sújtja. Az egyik mindjárt a felbocsátás után jelentkezett. Mi is megírtuk, hogy az átmeneti pályáról a 36 ezer km-es geostacionárius magasság eléréséhez szükséges fő hajtómű meghibásodott. Emiatt mintegy 3 hónapos késéssel érte el a műhold a számára kijelölt pozíciót, miközben a későbbi manőverezésre, a pálya tartására szánt kisebb tolóerejű hajtóművek rendelkezésére álló üzemanyagból a becslések szerint másfél évnyi normális működésre elegendő mennyiséget voltak kénytelenek elhasználni.
Mint nemrég napvilágra került, a baj nem járt egyedül. A következő probléma a műhold beüzemelése és a kezdeti üzemeltetés során derült ki, még februárban. Az űreszköz helyzetét stabilan tartó manőverekhez az előzetesen számítottnál több hajtóanyagot kellett elégetni. A kelleténél kevésbé hatékony működés oka a jelek szerint napelemeket érő, a vártnál nagyobb perturbáló forgatónyomaték.
Az Intelsat-33e, még a szerelőcsarnokban. (Kép: Boeing)
A kárigény jelentős részét a biztosító már kifizette. Az Intelsat a műhold élettartamának meghosszabbítására akár eddig még ki nem próbált módszert is bevethet. Ők ugyanis a Space Logiscics cég (az Orbital ATK leányvállalata) első ügyfelei, akik igénybe vehetik a most készülő Mission Extension Vehicle (MEV) műhold által kínált szolgáltatást. Az akár már 2018 végén pályára álló automata űreszköz a pályáján megközelítheti az Intelsat-33e-t, majd hozzákapcsolódva a maga friss hajtóanyag-tartalékainak használatával át is veheti a távközlési hold manőverezési feladatait. A MEV a Proton rakéta kisebb változatával (Proton Medium) startolhat, amelyet tavaly szeptemberben hirdetett meg az orosz rakéta kereskedelmi indításait szervező ILS (International Launch Services) vállalat.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Kettős Intelsat start Ariane-5-tel
Intelsat-33e és Juno: mi a közös?
Javítóműholdak a láthatáron?
Az Intelsat-33e gondjai és esetleges javítása (Space News)