Az Arianespace Vega rakétája sikeresen pályára állította az európai Airbus cég Pléiades-Neo-4 távérzékelő holdját, meg még négy kisebb űreszközt – köztük egy újabb magyar építésű műholdat!
Az európai Vega rakéta VV19 repülését feszült várakozás előzte meg, hisz 2020 novemberében a VV17-es start kudarc volt. Igaz, hogy azóta a hibát kijavították, és a VV18 az idei év áprilisának végén már rendben lezajlott, de hát az ördög nem alszik… A mostani start augusztus 17-én, magyar idő szerint 3:47-kor viszont teljesen sikeresnek tűnik.
A fő hasznos teher a Pléiades-Neo-4 nagyfelbontású földmegfigyelő műhold volt, amelynek tervezője, finanszírozója, építője és üzemeltetője is az Airbus. A 4-es sorszám ellenére ez az új generációs Pléiades sorozat második képviselője (az első, Pléiades-3 néven a VV18 rakománya volt). Akár 30 cm-es felszíni felbontású felvételeit egyaránt hasznosítják majd kereskedelmi, tudományos és katonai célokra. A két első generációs Pléiades műhold 2011-ben és 2012-ben indult.
A Pléiades-Neo-3 és -4 műholdak a toulouse-i szerelőcsarnokban, mielőtt Francia Guyanába indultak volna. (Kép: Airbus Defence and Space / P. Masclet, Master Films)
A Pléiades-Neo sorozat 920 kg tömegű tagjai azok közé a műholdak közé tartoznak majd, amelyek a kereskedelmi forgalomban elérhető legjobb felbontású műholdképeket készítik. Ha a konstelláció teljes lesz, a műholdak közti optikai (lézeres) adatátvitel segítségével rövid idő, akár 30-40 perc alatt olyan megfigyelési célpontokra tudják irányítani a kamerájukat, amelyeket a megrendelők kívánnak. A Pléiades-Neo-4 600 km-nél magasabban húzódó, közel poláris pályára került.
A hasznos teher egy másik, kisebb, magyar szempontból mégis a legfontosabb műholdja a budapesti C3S Kft. által épített RADCUBE három egységes (3U) CubeSat. Mind a céget, mind pedig a műholdat az indítási szerződés aláírásakor már bemutattuk. A műhold az Európai Űrügynökség (ESA) zászlaja alatt repül, az általános technológiafejlesztési program (GSTP) keretében készült magyar vezetéssel. A sugárzás és a mágneses tér mérésére szolgáló RadMag fedélzeti berendezés az ELKH Energiatudományi Kutatóközpont fejlesztése.
A RADCUBE tesztelése. (Kép: C3S)
A Pléiades-Neo és a RADCUBE mellett a Vega rakéta pályára állított még három CubeSatot, a BRO-4, LEDSAT és SUNSTORM műholdakat is.
A BRO-4 egy hat egységes (6U) CubeSat, építője a GOMSpace, fedélzeti műszerét – egy a hajók és légi járművek elektromágneses jeleit azonosító és elemző lehallgató (SIGINT) eszközt – az UnseenLabs fejlesztette. A 6 kg-os műhold egy 6-7 darabosra tervezett flotta negyedik tagja. Az előző darabokat 2019-ben (1) és 2020-ban (2) állították pályára, a maradék három is pályára kerülhet a következő egy-másfél évben.
Az olasz LEDSAT 1U CubeSat, a római La Sapienza Egyetemen működő űrlabor (S5Lab) diákjainak, az Olasz Űrügynökségnek (ASI) és Michigani Egyetemnek a közös fejlesztése. Az 1,3 kg tömegű parányi űreszköz LED-technológiát használ, segítségével űreszközök automatikus optikai követését tesztelik, különféle földi telepítésű eszközök bevonásával. Az ESA Fly Your Satellite! oktatási programja keretében készült.
Végül a SUNSTORM szintén egy ESA technológiai CubeSat, finn vezetéssel készült. A két egységes (2U) űreszköz, fedélzetén egy röntgenspektrométerrel, űridőjárási vonatkozású megfigyeléseket végez majd, a Nap koronakitöréseit igyekszik detektálni.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Öt hónap szünet után újra Vega
Hamarosan indul a következő magyar műhold!
RADCUBE: a rakéta kijelölve!
ESA évkezdet
RADCUBE és CROSS
Négy műhold egy Electron rakétával
Electron 16: Vissza a feladónak!
A Pléiades-Neo-4 és négy társa indítása (Spaceflight Now)
Vega VV19 repülés (Arianespace)