A távközlési hold az Airbus következő generációs geostacionárius műholdcsaládjának (Eurostar Neo) első darabja.
A legnagyobb európai űreszközgyártó még szeptember 14-én jelentette be, hogy a floridai Cape Canaveralbe történő szállításra kész (lásd a fotót) az Eutelsat számára fejlesztett Hotbird-13F. A 2 tonna hasznos terhet hordozó – és ehhez képest csak 4,5 tonna induló tömeggel rendelkező – műhold a tervek szerint a 13° keleti egyenlítői geostacionárius pozícióba kerül. Itt a decemberben startoló Hotbird-13G-vel együtt fog dolgozni, akár 15 évig. A műholdak tulajdonosa és üzemeltetője az Eutelsat európai műholdas távközlési szervezet. A két Hotbird mintegy 135 millió európai, észak-afrikai és közel-keleti ügyfelet fog kiszolgálni.
Ha így lesz, akkor a két új műhold a most ott lévő Hotbird-13B, -13C és -13D szerepét veszi át. Annak, hogy a megnövekedett igények ellenére is elég két műhold a korábbi három feladatának ellátására, a technológia fejlődése az oka. Miután a két új űreszköz ionhajtóművel üzemel, a szerkezeti tömeg és az üzemanyag együtt is mindössze 2,5 tonna. Eközben a rakomány 2 tonna, aminek a nagy részét 80 Ku-sávú transzponder teszi ki. Azaz a 13F és a 13G együttesen 160 átjátszóval tud üzemelni. A három elődön ehhez képest 64–64, azaz összesen 192, vagyis csak 32-vel több transzponder állt rendelkezésre.
Az Hotbirtd-13F geostacionárius átmeneti pályára juttatását egy SpaceX Falcon-9 rakéta végezte el a Cape Canaveral-i SLC-40-es indítóállásból. A start október 15-én magyar idő szerint 7:22-kor volt. A most használt Sólyom első fokozata korábban a Dragon CRS-24-es indítást, illetve egy Starlink klaszter pályára állítását végezte. Az első fokozat dolga végeztével az Atlanti-óceánon várakozó Just Read the Instructions nevű drónhajóra szállt le.
A Hotbird-13F és -13G. (Fantáziakép: Eutelsat)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Európai mozaik – 2022. szeptember (1. rész)
Konnect és GSAT-30
Rázás után is épségben
A Hotbird-13F startja (Spaceflight Now)