A Brüsszel környékén immár hónapok óta keringő – és az EU illetékesei által folyamatosan cáfolt – pletykák végül igaznak bizonyultak. A Galileo koncesszió tulajdonosa sem egyik, sem másik pályázó, hanem ketten, együtt, közösen...
Mint azt ezúttal végre hivatalosan is (?) bejelentették, megszületett a döntés az európai Galileo műholdas helymeghatározó és navigációs rendszer üzemeltetésére kiírt tenderben. Az Unió nem tudott (nem akart?) dönteni sem az iNavSat, sem az Eurely konzorcium mellett, hanem a két cég közös (előnyösebb?) ajánlatát fogadta el. Eszerint évtizedünk végén a két konzorcium tagjaiból létrehozott új, óriás konzorcium fogja üzemeltetni a Galileo űr- (képünkön) és vezérlő szegmenseit.
2005 március 1-jén az ŰRVILÁG ezt írta: "A győztes megnevezésével eldőlt, hogy a pályázó két konzorcium közül az iNavSat nyert jogot az európai műholdas navigációs rendszer üzemeltetésére.
Az iNavSat konzorcium három vezető cége az EADS Space, a Thales és az Inmarsat. Az EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) a kontinens piacvezető űripari cége, egyebek mellett nagy műholdgyártó tapasztalattal. A Thales a navigációs berendezések gyártásában élenjáró. Az Inmarsat fő profilja kommunikációs mesterséges holdak üzemeltetése, navigációs és mentési szolgáltatások értékesítése. Mindegyik résztvevő cég már eddig is sok szálon kapcsolódott a Galileo fejlesztéséhez. A konzorcium kijelölésének híre egyelőre nem hivatalos... "
Azután másnap az ŰRVILÁG (www.urvilag.hu) ezt írta:
"Helyesbítés! Tegnapi értesülésünkkel ellentétben egyelőre mégsem hirdettek győztest az európai navigációs műholdrendszert működtető koncessziós partnerről. A két jelentkező konzorcium versengése tovább tart.
Tegnap igyekeztünk a lehető legfrissebb hírekkel szolgálni - vesztünkre. A Die Welt német napilap értesülésére támaszkodva közhírré tettük, hogy az iNavSat konzorcium nyerte a Galileo műholdrendszer üzemeltetésére kiírt pályázatot. A hír nem igaz!
Mint nem sokkal ezután hivatalosan kihirdették, a tendert egyelőre nem zárták le, újabb fordulóra kerül sor. Az előző cikkünkben bemutatott iNavSat mellett versenyben levő másik konzorcium az Eurely. Meghatározó résztvevői a francia Alcatel, az olasz Finmeccanica, illetve a spanyol Aena és Hispasat.
Meglehetősen nagy üzletről van szó, hiszen a húsz évre szóló koncessziós szerződés értéke kb. három milliárd euró. A versengő felek természetesen csalódottak, hiszen már eddig is két pályázati körön, másfél éves tárgyalássorozaton vannak túl. A két ajánlat állítólag nagyon közel van egymáshoz. Az Európai Bizottság illetékesei állítják, hogy az elhúzódó versenytárgyalások nem késleltetik a Galileo kiépítésének menetrendjét. Ugyanakkor nem hivatalosan egyre többen beszélnek a befejezésre eredetileg kitűzött 2008-as határidő egy-két éves csúszásáról, és a költségek növekedéséről.
Olvasóink akaratlan félretájékoztatásáért ezúton elnézést kérünk!"
Mit lehet ehhez most, 2005 június 28-án hozzátenni? Reméljük az új hír, miszerint a nyertes a két konzorcium közös pályázata - ezúttal nem kíván majd cáfolatot...
Kapcsolódó cikkek:
Elkelt a Galileo-koncesszió
Galileo-koncesszió: mégsem kelt el!