Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

STS-107: Részletek a NASA sajtótájékoztatójából
(Rovat: A Columbia utolsó útja, Űrpolitika - 2003.02.01 23:33.)

23:32. Nem sokkal ezelőtt fejeződött be a NASA sajtótájékoztatója. Cikkünkben a legfontosabb megállapításokat igyekszünk nagyvonalakban összegezni.

* Egyértelmű, hogy a hiba Mach 18,3-nál, azaz több mint tizennyolcszoros hangsebességnél történt. (Korábban több forrás - hírportálunkat is beleértve - még Mach 6-ról beszélt... Ezért Olvasóink szíves elnézését és megértését kérjük.) Az űrrepülőgép ekkor kb. 60 km-es magasságban (203 000 láb) repült, és mindössze 16 percnyi repülésre volt a leszállópályától. A repülés teljes időtartama 15 nap 22 óra 20 perc 22 másodperc volt.

* Jó hír, hogy egyelőre úgy tűnik, hogy - bár a Columbia darabjai egy mintegy 320 km-es sávot terítettek be - nincsenek polgári áldozatok.

* A NASA a vizsgálatokba bevonta az NTSB-t, azt a szervezetet, amely a légikatasztrófákat vizsgálja. A terrortámadás lehetőségét továbbra is kizárják, de a vizsgálatokban - a Challenger 1986-os tragédiájához hasonlóan - az FBI is részt vesz.

* A NASA sajtótájékoztatója alapján egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a folyékony hajtóanyag tartályról leszakadt hőszigetelő-darab üthette meg a bal szárnyat. Elhangzott az is, hogy a bal szárnyban hirtelen csökkent a hidraulika-nyomás, és több szenzor is felmondta a szolgálatot. (A szárnyon lévő elevonok (kombinált csűrő és fékszárny) mozgatását a hidraulika-rendszer végzi.)

* Az egyik kérdés azt feszegette, hogy a Columbia kora hatással lehetett-e az eseményekre? A kérdés jogos, hisz a Columbia az első űrrepülőgép, az első Shuttle volt, amely immár 1981 óta szolgálatban állt, és eddig huszonnyolcszor repült. Ron Dittemore a Shuttle program vezetője (Shuttle Program Manager) válaszában többek között elmondta, "..nem hiszem, hogy a gép 22 éves korának köze lehetett a katasztrófához, de természetesen meg kell vizsgálni minden lehetőséget, beleértve az esetleges korrodálódást, vezetékek, csövek, szelepek sérüléseit is." Hangsúlyoznunk kell, hogy valamennyi űrrepülőgépet 100 repülésre tervezték, a Columbia tehát még fiatalnak számított.

* Ron Dittemore egy másik kérdésre válaszolva elmondta, hogy elképzelése sincs arról, hogy hány hővédő-csempét kellett ahhoz elveszteni, hogy az űrrepülőgép ilyen katasztrofális módon széthulljon.

* Ron Dittemore elmondta azt is, hogy októberben, az STS-112 repülés esetében a hajtóanyagtartályról már esett le hőszigetelő darab, ráadásul nagyjából ugyanonnan, ahol most gyanítják. A burkolat-darab akkor a baloldali (szilárd hajtóanyagú) gyorsítórakétát találta el, de különösebb problémát nem okozott. Miután az a repülés ettől eltekintve simán zajlott, sőt a novemberi repülés teljesen problémamentes volt, úgy értékelték, hogy ez nem jelent komoly kockázatot.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024