Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
KÉT HÓNAPPAL A TRAGÉDIA UTÁN: Tervezési hibák? (2. rész) 14 ember életének és 2 űrrepülőgépnek az elvesztése után egyre többen kérdezik: vajon a rendszer tervezésekor minden lehetőséget számba vettek-e az illetékesek? Tényleg - a hetvenes évek végének technikai színvonalához mérten - a lehető legjobb megoldás a ma ismert Space Shuttle rendszer? Sorozatunk második részében megvizsgáljuk a miérteket. Nyilvánvalóan minden döntést meg kell, hogy előzzön a lehetséges alternatívák vizsgálata. Az, hogy végülis melyik változatot fogadják el, nyilván az érvek és az ellenérvek párharcának eredménye. Más szavakkal, miért látszik egy változat előnyösebbnek egy lehetséges másiknál. Most felsorolunk néhány okot, hogy miért lett az űrrepülőgép olyan, amilyennek ismerjük. 1. A NASA vezetése és a rendszer tervezői a Space Shuttle rendszer elemeit amennyire csak lehet, újra felhasználhatóra akarták tervezni. 2. A tervek megvalósításán dolgozó mérnökök, Wernher von Braun kivételével, jártasabbak voltak a hidrogén-oxigén, illetve szilárd hajtóanyagú rakéták tervezésében, mint pl. a kerozin-oxigén hajtóanyaggal működők megvalósításában. Ezen hátrányok miatt tehát a folyékony hidrogén - folyékony oxigén üzemanyagú hajtóművek előnyei nem tudnak érvényesülni, ráadásul azokat magán az orbiteren kell elhelyezni, ami rontja a legénység biztonságát. 3. Bebizonyosodott, hogy nehéz űreszközök Föld körüli alacsony pályára helyezése sokkal gazdaságosabban megvalósítható egyszer használatos rakétákkal! A szovjet-orosz Protonnak a teljes induló tömege például harmadakkora, mint az űrrepülőgép-rendszeré, viszont ugyanazt a terhet tizedakkora költséggel tudja azonos magasságú pályára helyezni. Egyéb egyszer használható hordozórakéták (pl. Ariane, Atlas, Delta) költsége a Protonénál egy kicsit magasabb. Ennek figyelembe vételével a Space Shuttle rendszert sokkal gazdaságosabbra lehetett volna tervezni, és csak űrhajósok, illetve kisméretű űreszközök világűrbe juttatására használni. | |||
|