Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Tengeri csillag A múlt héten Pekingtől délre felavatták a „legek repülőterét”. Sentinel-2 műholdképeken a különleges terminál és az építkezés folyamata. Szeptember 25-én megnyílt a legújabb pekingi nemzetközi repülőtér, a kínai főváros központjától mintegy 50 km-re délre épült Beijing Daxing International Airport, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) kódja szerint PKX. Még meg sem indult a forgalom a Tahszing (Daxing) repülőtéren, a létesítménynek a különleges terminálépület alakja nyomán máris megszületett a beceneve, a tengeri csillag. Az épület a világ legnagyobb méretű egybefüggő repülőtéri utasterminálja, alapterülete meghaladja az egymillió négyzetmétert. Tervezője a világhírű, iraki származású sztárépítész, Zaha Hadid, aki 2016-ban hunyt el. Az új repülőtéri terminál építése idén június végén fejeződött be, a létesítményt szeptember 25-én avatták fel. Másnap meg is nyitották a közönség előtt, és leszállt az első kereskedelmi járat is. A Sky Team szövetséghez tartozó társaságok mellett a Oneworld egyes légitársaságainak a pekingi bázisa lesz, míg a Star Alliance tagjai továbbra is a várostól északkeletre fekvő, régi Beijing Capital International Airport (PEK) használói maradnak, ahogyan a szövetségekhez nem tartozó Hainan Airlines is, amely 2016-ban az ott megforduló utasok 10%-át szállította. Az új Tahszing repülőtér üzembe helyezésével egy időben bezártak egy régit. A Beijing Nanyuan Airport (NAY) szeptember 25-én fogadta az utolsó járatot. Az 1910-ben megnyitott, mostantól utasforgalmat többé már nem bonyolító repülőtér volt egyébként Kínában a legrégebbi.
Az Európai Űrügynökség (ESA) Sentinel-2 műholdképekből készült animációján először Peking és a környező repülőterek elhelyezkedése látható, majd az újonnan megnyitott repülőtérre közelítve bepillanthatunk az építkezés folyamatába. (Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2016–2019 / feldolgozás: ESA, CC BY-SA 3.0 IGO) A világ legnagyobb területű repülőtere, beleértve a tengeri csillagra emlékeztető terminált, meglehetősen gyors tempóban készült el. Az első kapavágás 2014 decemberének legvégén történt. Az európai Copernicus földmegfigyelő program Sentinel-2 műholdpárosának első tagja, a Sentinel-2A 2015 júniusában állt pályára. A nyilvánosan hozzáférhető Sentinel-2 adatokból a Sentinel blog 2015-től kezdve összegyűjtött egy-egy szeptemberi felhőmentes képet, amiből animáció készült. Ezeken a növényzetet zölddel, a vizeket kékkel kiemelő hamis színezést használtak. A 2015. szeptember 13-ai képen még nincs semmi látható nyoma a monumentális építkezésnek. Azután minden évben egyre inkább feltűnő a munkálatok előrehaladása. (A további műholdképekhez tartozó dátumok: 2016. szeptember 20., 2017. szeptember 12., 2018. szeptember 22.) A terminálépület alapozása 2017 tavaszára készült el.
A sorban az utolsó, 2019-es kép éppen az ünnepélyes reptéravatás napján, szeptember 25-én készült. (Teljes animáció: módosított Copernicus Sentinel adatok 2015–2019 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)
A pekingi „tengeri csillag” a várakozások szerint 2025-re évi több mint 70 millió utast szolgál majd ki. Ha minden igaz, hamarosan még egy „leg” kapcsolódik hozzá: nem csak a világ legnagyobb területű, és legnagyobb terminálépülettel rendelkező, de a legnagyobb forgalmat lebonyolító repülőtere válhat belőle. (Forrás: Sentinel blog)
Az új pekingi repülőtér terminálja – még közelebbről. (Forrás: Euronews)
| |||
|