Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Elindult a Discovery!
(Rovat: A Space Shuttle program - 2006.07.04 20:20.)

Az amerikai Függetlenség Napján (az időjárás okozta pár napos halasztás után) végre sikeresen pályára állt a Discovery amerikai űrrepülőgép, fedélzetén többek között Thomas Reiter német űrhajóssal, tiszteletbeli magyar űrkutatóval.

20:50: A legénység és az irányítóközpont megerősíti, hogy rendben fogták az üzemanyagtartályra szerelt kamera (egyébként a legnagyobb televíziós társaságok által élőben mutatott) képeit. Esetleges sérülések után kutatva a képeket egy külön csoport veti részletes vizsgálat alá a következő órákban.

20:46: A külső üzemanyagtartály leválik az űrrepülőgépről.

20:41: A Discovery 98,2 km magasan van és emelkedik, pillanatnyi sebessége 7400 km/h.

20:40: Rendben leválik a szilárd hajtóanyagú első fokozat.


20:38, T-00:00: 5...4...3...2...1...: Az STS-121 küldetés keretében elindult a Discovery űrrepülőgép.

20:30, T-7:30: Az indítóállásról az űrrepülőgéphez vezető híd a "fehér szobával" együtt elfordul a Discoverytől. Vészhelyzet esetén néhány másodperc alatt képes visszatérni eredeti helyére.

20:28, T-9 perc: Az órát a tervek szerint nem állítják már le, minden kész az indításra, minden rendszer működik.

19:43, T-9 perc, az óra áll: Az óra legközelebbi újraindulásakor az adatokat már a GLS számítógép jelzi.

19:32, T-00:20: Az óra újraindult. Kb. 40 km-re kisebb záport jelentenek, az időjárást figyelemmel kísérő szakemberek jelzik, az indítás elhalasztására egyelőre nincs ok.

19:22, T-20 perc, az óra áll: A követőhajók jelentik, készen állnak az indításra.

19:03, T-01:20: Bekapcsolják a Ground Launch Sequencer (GLS) számítógépet, mely a visszaszámlálás utolsó kilenc percében átveszi az irányítást a szakemberek számára. Többezer különböző adatot kell majd megfelelően megjelenítenie.

18:21, T-01:20: Az irányítás kiadta az utasítást a bejárat lezárására.

17:42: Piers Sellers és Mike Fossum (űrsétát hajtanak majd végre) után Lisa Nowak mission spacialist is elfoglalja helyét. Ezután az űrhajósok 3 órán át vizsgálják még át az STS rendszereit, hogy 20:38-kor az űrrepülőgép elindulhasson.

17:28: Stephanie Wilson is elfoglalja helyét az űrhajóban. Ő Mark Kellyt követte. Wilson mission specialist az űrrepülőgép robotkarját irányítja majd. Ez a harmadik alkalom az elmúlt négy nap, amikor az űrhajósok mind benn ülnek, indításra várva.

17:16: Thomas Reiter ESA űrhajós elfoglalja helyét a Discoveryben. Steve Lindsey parancsnok volt az első, aki percekkel ezelőtt beszállt, Reitert Mark Kelly pilóta követi.

15:57, T-3 óra, az óra áll: Még 45 percig áll az óra. A Végső Vizsgáló csoport befejezte a külső vizsgálatokat, visszaindulnak jelentést tenni. A keresztszél megközelíti az indításhoz még engedélyezett kritikus értéket. Mike Bloomfield űrhajós a Shuttle Training Aircraft (STA) segítségével körbe fogja repülni az indítóhelyet, felméri a zavaró légréteget.

15:38: A Végső Vizsgáló csoport átvizsgálja az űrrepülőgépet. Ezután visszamennek a Firing Room 4-be, hogy jelentést tegyenek Mike Leinbach indítási igazgatónak.

14:30, T-3 óra, az óra áll: A rendszerek készek az indításra, a Discovery a 39B indítóálláson várja a 20:38-as indítást.

***** JÚLIUS 3. *****

július 3. Az előrejelzések szerint az időjárás a keddi, Függetlenség Napján történő indításhoz valószínűleg megfelelő lesz. Annak, hogy kedden sem indulhat a Discovery, 40 % az esélye.

***** JÚLIUS 2. *****

július 2. este Az időjárás miatt a Discovery indítását újabb 48 órával elhalasztották. Az új terv szerint a startra július 4-én kedden, 20:38 KÖZEI-kor kerül sor.


július 2. 15:15 A NASA "Jégcsapata" átvizsgálta az űrrepülőgép, a szilárd hajtóanyagú rakéták és a külső hajtóanyagtartály külső felületét, nem történt-e bármilyen jég- vagy egyéb szennyezőanyag-lerakódás. A héttagú csapat elvégezte az utolsó helyszíni biztonsági vizsgálatokat, mely halasztás esetén megismétlendő. Jelenleg minden rendszer működik, a Discovery indításra kész. 70 % annak az esélye, hogy az időjárás a mai indítást is meghiúsítja.

***** JÚLIUS 1. *****

21:43: Lefújva. Ma már nem indul a Discovery. Az újabb kísérlet időpontja: július 2., vasárnap, 21:26 CET.

21:42: Még 4 perc. Ha addig nem indulhat újra az óra, akkor ma már nem indul a Discovery.

21:40, T-9:00, és az óra még mindig áll: az órának már 2 perce újra kellett volna indulnia, de időjárás javulására várakozik az irányítás - ameddig a néhány perces indítási ablak engedi. Ha az időjárás nem engedi felszállni a Discovery-t, az újabb kísérlet holnap lehet.

21:29: Egyre kevesebb az esély, hogy ma elinduljon a Discovery. Az időjárás jelenleg nem alkalmas egy esetleges vészleszállásra (RTLS), és az előjelzések szerint nem is lesz alkalmas, így pedig nem indulhat el az űrrepülőgép. Egyelőre folytatódnak az előkészületek.

21:18: Ha most kellene elindítani a Discovery-t, az időjárási körülmények ezt nem tennék lehetővé. A fő probléma: felhők és zivatarveszély az indítóhely (és a vészleszállóhely) közelében.

21:12: A Discovery indításának legkedvezőbb időpontja: 21:48:41. Az óra 27 perc múlva indul újra.

21:00: A houstoni irányítóközpont kommentátora most jelentette be, hogy maximális aerodinamikai nyomás idején, azaz amikor a Discovery a sűrű légrétegeken tör át, a Discovery főhajtóműveinek teljesítményét a szokásosnál 10 másodperccel tovább tartják alacsonyabb teljesítményen, és az űrrepülőgép orrát is 1,5 fokkal magasabbra emelik, hogy a külső hajtóanyagtartály áttervezett részeit érő nyomásváltozások megfelelők legyenek (egyes helyeken eltávolították a burkolóhabot, a tavalyi STS-114 repülésen tapasztalt hibák miatt).

20:55, T-9 perc, az óra áll: A tervek szerint az utolsó alkalommal állt meg a visszaszámláló óra, ezúttal körülbelül 45 percre. A repülésirányítók most ellenőrzik a Nemzetközi Űrállomás legfrissebb pályaadatait, és ez alapján határozzák meg a Discovery indulásának pontos időpontját.

20:45, T-19 perc: Az óra újraindult. A következő percekben az űrrepülőgép fedélzeti számítógépei repülési konfigurációba kerülnek, és lezárják a személyzeti kabin és a külvilág közötti szelepeket is. Időközben bejelentették, hogy az egyik kormányrakéta fűtőelemének meghibásodása, mellyel már néhány órája foglalkoztak, nem jelent nagy kockázatot, azaz hibás fűtőelemmel fog útnak indulni a Discovery, a küldetését ez nem veszélyezteti.

20:34, T-20 perc, az óra áll: Az utolsó előtti megálláshoz érkezett a visszaszámlálás.


20:04, T-50 perc: A Discovery ajtaját az imént becsukták. Ez a tervezetthez képest körülbelül 20 perc késést jelent, de a beépítet tartalékidők miatt ez nem okoz problémát. Az ajtó teljes bezárása folyamatban van.

19:34, T-1:20:00: A teljes legénység a fedélzeten van. Hamarosan bezárják az űrrepülőgép ajtaját.

19:28, T-1:26:00: Folynak a kommunikációs tesztek az irányítóközpont és a legénység között. Lisa Nowak kivételével már mindenki a fdélzeten van.

18:25, T-2:29:00: A legénység immár az indítóálláson, a fehér szobához vehető híd előtt, a fehér szobában, illetve a parancsnok, Steve Lindsey és Thomas Reiter már a Discovery fedélzetén van.


Képünkön Thomas Reiter veszi fel a "kommunikációs sapkát".

18:05, T-2:48:00, a visszaszámlálás folyik: A Discovery személyzete elhagyta a Kennedy Űrközpont O&C (Operations and Checkout) épületét, és úton van az indítóállásra.


17:40, T-3 óra, az óra áll: A legénység megkezdte a beöltözést. Hamarosan busszal az indítóállásra viszik őket.

17:10 A Kennedy űrközpontban jelenleg T-3 óránál áll a visszaszámláló óra. Tervezett, és beépített állásról van szó: a Discovery űrrepülőgép végső ellenőrzését végzik. Jelenleg az űrrepülőgép-rendszer felületét pásztázzák külső hőmérőkkel. A visszaszámlálást körülbelül 45 perc múlva indítják újra. Jelenleg 40% az esélye, hogy az időjárás miatt mégse indul el a Discovery. Az indítás tervezett időpontja továbbra is 21:49 (CET).


Képek: NASA TV

Horvai Ferenc - Ledneczki István

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024