Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
STS-133: Foltozás elrendelve A startra való felkészítés alatt álló Discovery űrrepülőgép kisebb javítást igényel.
A Kennedy Űrközpont csapata a múlt hétvégén szivárgást észlelt a Discovery űrsikló jobb oldali manőverező hajtóműegysége üzemanyag-vezetékeinél. A hétfőn elvégzett további tesztek nem megnyugtató eredményei alapján a NASA vezetése utasította a szakembereket, hogy hárítsák el a rendellenességet.
(Kép: Justin Ray / Spaceflight Now)
A szűkebb értelemben vett űrrepülőgép a három fő hajtóműve mellett szintén három darab hajtóműegységgel rendelkezik. Ezek egyike a Shuttle orrán található, csak kisebb manőverező hajtóműveket foglal magában, összesen 16 darabot. A másik két egység a függőleges vezérsík (a gép „farka”) két oldalán helyezkedik el, 14-14 kisebb fúvókával, valamint egy-egy nagyobb teljesítményű hajtóművel. (Ezt a párt használják a sikló pályamagasságának megemelésére, illetve a gép lefékezésére a visszatérés küszöbén.)
A probléma helye. (Kép: NASA – Kennedy Űrközpont)
Mint ismeretes, a fő hajtóművek a külső hajtóanyagtartályban tárolt folyékony hidrogént égetik el a szintén ott tárolt folyékony oxigén segítségével a felszállás során. A másik három hajtóműegység fúvókái viszont folyékony hidrazint égetnek el, folyékony nitrogén-tetroxidot felhasználva oxidáló anyagként. (Ezen meghajtási mód nagy előnye, hogy a keverék öngyulladó, tehát nincs szükség bonyolult gyújtószerkezetre. Nagy hátrány viszont az üzemanyag erősen mérgező mivolta.)
Mivel a szivárgás igen könnyen robbanáshoz vezethet, az űrközpont csapatának most ki kell javítania a problémás vezetéket. Ez időre az STS-133 felkészítését szolgáló „normális munkát” fel kell függeszteni a 39A indítóálláson. A probléma szinte biztosan tökéletesen megjavítható, remélhetőleg nem fogja a felszállást sem késleltetni.
| |||
|