Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

STS-133: Foltozás elrendelve
(Rovat: A Space Shuttle program - 2010.10.20 13:00.)

A startra való felkészítés alatt álló Discovery űrrepülőgép kisebb javítást igényel.

A Kennedy Űrközpont csapata a múlt hétvégén szivárgást észlelt a Discovery űrsikló jobb oldali manőverező hajtóműegysége üzemanyag-vezetékeinél. A hétfőn elvégzett további tesztek nem megnyugtató eredményei alapján a NASA vezetése utasította a szakembereket, hogy hárítsák el a rendellenességet.


(Kép: Justin Ray / Spaceflight Now)

A szűkebb értelemben vett űrrepülőgép a három fő hajtóműve mellett szintén három darab hajtóműegységgel rendelkezik. Ezek egyike a Shuttle orrán található, csak kisebb manőverező hajtóműveket foglal magában, összesen 16 darabot. A másik két egység a függőleges vezérsík (a gép „farka”) két oldalán helyezkedik el, 14-14 kisebb fúvókával, valamint egy-egy nagyobb teljesítményű hajtóművel. (Ezt a párt használják a sikló pályamagasságának megemelésére, illetve a gép lefékezésére a visszatérés küszöbén.)


A probléma helye. (Kép: NASA – Kennedy Űrközpont)

Mint ismeretes, a fő hajtóművek a külső hajtóanyagtartályban tárolt folyékony hidrogént égetik el a szintén ott tárolt folyékony oxigén segítségével a felszállás során. A másik három hajtóműegység fúvókái viszont folyékony hidrazint égetnek el, folyékony nitrogén-tetroxidot felhasználva oxidáló anyagként. (Ezen meghajtási mód nagy előnye, hogy a keverék öngyulladó, tehát nincs szükség bonyolult gyújtószerkezetre. Nagy hátrány viszont az üzemanyag erősen mérgező mivolta.)

Mivel a szivárgás igen könnyen robbanáshoz vezethet, az űrközpont csapatának most ki kell javítania a problémás vezetéket. Ez időre az STS-133 felkészítését szolgáló „normális munkát” fel kell függeszteni a 39A indítóálláson. A probléma szinte biztosan tökéletesen megjavítható, remélhetőleg nem fogja a felszállást sem késleltetni.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024