Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
„Körülöttem mindenki vigyorog” Az ESA parabolarepülési kampányában részt vevő magyar csapat tagjai személyesen mesélik el élményeiket az Űrvilág olvasóinak!
– One minute till next parabola.
A fedélzeten izgatott tekintetek merednek a kijelzőkre, a kísérleti alany
szíjait még utoljára ellenőrizzük, egy olasz diák és én. Mindent lerögzíteni,
nehogy bármi is elrepüljön súlytalanságban.
– Twenty seconds – mondja be a parancsnok.
A legtöbben lefekszenek a fehér tatamihoz hasonló borítással ellátott padlóra,
és felfelé, a repülő plafonjának egy kimagaslóan érdekes fehér részére
koncentrálnak. (Az orvos tanácsa, hogy ne mozgassuk a
fejünket 2g-ben, mert rosszul leszünk.) Miután nem vettem be a repülés előtt
rosszullét ellen osztogatott gyógyszert, így igyekszem minél
megfontoltabban mozogni, semmi megfontolatlan, vagy hirtelen mozdulat, nem szeretném
életem egyik legnagyobb kalandját végigrókázni.
– Ten seconds.
Mindjárt, mindjárt. Néhányan állva várják, hogy a repülő elkezdjen emelkedni,
páran még gyorsan ellenőrzik a hevederjeiket.
– Pullup – közli a francia parancsnok.
Mint a ringlispílben, úgy érzi az ember, összelapul, tüdejéből kiszorul a
levegő. Megpróbalom felemelni a karomat, érezhetően súlyosabb, szinte mintha
kétszer olyan súlyos lenne. Mereven bámulom a fejem felett két méterrel haladó
piros kapaszkodórudat, és az eszemben jár a tegnapi biztonsági előadás végén
látott mondás: a fanyar, de kíváló humorú parancsnok a parabolarepülést
bemutató előadása végén mintegy emlékeztetőül a következő mondat szerepelt:
Gondolataimat újfent megszakítja a parancsnok bejelentése:
– Twenty.
Ez már nem a hátralevő időt jelzi, hanem a repülőgép és a horizont által
bezárt szöget. Összehasonlításul egy rendes utasszállító repülőgép olyan 20
fokos szögben áll, amikor elemelkedik a kifutótól. A pilóta nekiáll beállítani
szárnyak támadóéle és a repülés pályája közt bezárt szöget. Ha ez egy adott
érték alá megy, akkor az aerodinamika szabályai szerint a szárny nem termel
felhajtóerőt, így a z tengely irányú erők a repülőgépben semlegesítve vannak.
A súlytalansághoz szükséges, hogy minden fellépő erőt kiiktassanak. A repülő
hosszanti tengelye mentén fellépő erőket a hajtóművekkel, a többit a
kormányzással állítják be a pilóták.
– Fourty.
Majd pár másodperccel később:
– Injection.
Pár másodperccel később, teljesen váratlanul valami láthatatlan erő felfele
lök, és lebegek, súlytalanul. Körülöttem mindenki vigyorog, néhány lány
felsikkant. A felügyelők alig győzik elkapdosni a felelőtlen diákokat, akik
elengedik a hevedereket. Az első parabola során nem is végzünk kísérleteket,
arra van, hogy hozzászokjunk az élményhez. Persze nem is foglalkozna senki sem
a kísérletekkel, annyira új és hihetetlen ez az érzés. Mint amikor
az ember búvárkodik, és lebeg a vízben, kicsit ehhez fogható. Körülöttem
az olasz lány röpköd, úgy kell jónéhányszor elkapnom.
Kisvártatva elindul a visszaszámlálás:
– 5 seconds... 4 seconds... 3 2 1, pullout.
A fedélzeten szerte robaj hallatszik, ahogy minden rögzítetlen dolog, diákok
és kísérleti eszközök zuhannak vissza a hirtelen támadt 2g-s gyorsulásban. Fél
perccel később, ahogy a nehézségi gyorsulás visszaáll a megszokottra, mindenki
feltápászkodik, és ujjong. És még 29 parabolánk hátravan.
Vincze Miklós beszámolója és saját élmények alapján írta:
Dianiska Balázs
(A kísérletről, illetve arról, hogy az végülis miért nem repült a kampány alatt,
majd később írunk egy részletesebb cikket.)
(A honlapunk egyenlőre sajnos technikai okok miatt nem elérhető, ezért elnézést
kérünk.) | |||
|