Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Célpont a Mars – diákpályázat februári határidővel A közelgő téli szünetben sem késő még nekifogni a pályamunkák elkészítésének! A MANT felhívására most a Mars kutatásával kapcsolatos írásokat, rajzokat, terveket, videókat vagy feladatmegoldásokat várnak, általános és középiskolás diákoktól. Mit kutatnál a Marson? Hogy dolgoznak ott az űrszondák? Menjenek-e emberek a vörös bolygóra? Írj, rajzolj, oldd meg a feladatokat, vagy készíts videót, engedd szabadon a fantáziád a Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) diákpályázatán. Idén először csapatok is indulhatnak! A MANT már szeptemberben meghirdette hagyományos pályázatát, amelynek beadási határideje 2013. február 10. lesz, címe pedig: Célpont a Mars. Már azelőtt is, de azóta is egy csomó érdekes dolog történt a Mars kutatásával kapcsolatban: munkába lendült a Curiosity marsjáró, a siker láttán az amerikaiak már a következőt tervezik, és eldőlt, hogy európai-orosz együttműködésben valósul majd meg az ExoMars program. Egyre többször kerül ismét szóba az emberes Mars-utazás lehetősége. A témához kapcsolódó, a pályázati kiírás óta megjelent, a lap alján felsorolt cikkeinkből akár ötleteket is lehet meríteni a pályázáshoz! A MANT diákpályázatára jelentkezők immár negyedik éve nem csak a régebben szokásos esszéírásban mérhetik össze a tudásukat, hanem más izgalmas feladatokban is. Továbbra is lehet természetesen dolgozatot írni, de a szabadon választható feladatok közt szerepel grafika, poszter készítése, tervezési munka, vagy akár egy kérdéssor megválaszolása. Idei újdonság, hogy a választható feladatok közt megjelent egy önálló videó készítése is a kiírt témával kapcsolatban. A másik fontos újdonság, hogy a pályázaton nem csak egyénileg, de 2–4 főből álló csapatokkal is indulhattok. (Az egyéni indulók és a csapatok munkáját természetesen külön-külön értékelik.) A 2013-es pályázat fő témája a Mars bolygó kutatása, ami tág teret ad az ötleteknek és az alkotásoknak. A kiírás közelebbről meg is jelöl néhány szóba jöhető feldolgozási lehetőséget. Ez persze nem jelenti azt, hogy csak ilyesmivel lehet foglalkozni a pályamunkákban. Bármilyen alkotást, ami a címmel kapcsolatba hozható, szívesen fogadnak. A javasolt (de nem kizárólagos) témák tehát:
A pályázaton három csoportban értékelik a beérkezett munkákat. A 10-14 éves (általános iskolás) korosztály három legjobbja értékes könyvjutalomban részesül. Az első öt legjobb pályamunkát beadó fiatal jutalma egy látogatás budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézmény(ek)ben. A középiskolások (pontosabban a 15-18 évesek) közül a legjobb eredményt elérő pályázó térítésmentesen vehet részt a 2013-as MANT Űrtáborban. A második helyezett űrtábori részvételi díjának felét, a harmadik helyezettének a harmadát elengedik. Az első öt legjobb pályamunkát benyújtó fiatal nyereménye itt is egy látogatás budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézmény(ek)ben. Az érvényes pályamunkát beadó, a MANT Űrtábor életkori előírásainak megfelelő pályázók elnyerik a 2013-as nyári MANT Űrtáborban való kedvezményes részvétel lehetőségét is, függetlenül az általuk elért helyezéstől. A harmadik kategória a látássérült diákoké, akiknek a munkáit külön értékeli a zsűri, az „Informatika a Látássérültekért” Alapítvánnyal közösen. A látássérült pályázók közül a legjobb pályaművet benyújtó három fiatal egy exkluzív látogatáson vehet részt egy budapesti, űrtevékenységgel foglalkozó intézményben. Az érvényes pályamunkát beadó összes látássérült pályázó elnyeri a MANT ifjúsági tagságát, az esedékes tagdíj összegét a 2013. évre elengedik. Ugyanilyen díjakat kapnak a legjobb csapatok tagjai is, akiknek a munkáját az egyéni indulóktól függetlenül értékelik. Ha valaki csapatban indul, akkor nem adhat be egyéni pályázatot. A beküldött munkákat, alkotásokat a MANT által felkért szakértő zsűrik rangsorolják. A pályázat pontos részleteiről a MANT honlapján lehet tájékozódni, ahonnan a részletes kiírás is letölthető. A diákpályázat honlapjáról érhető el a regisztrációra és a pályázatok beadására szolgáló internetes oldal is. | |||
|