Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Hősnek tartják az űrhajósokat a fiatalok Ezt mutatják egy friss, ezer főből álló mintán végzett hazai közvélemény-kutatás adatai. A fiatal fiúknak érdemes elgondolkodni az űrhajós hivatáson, ha csillogó szemű lányokat szeretnének maguk körül látni. (Talán még akkor is, ha ennek elérésére elképzelhetők könnyebben kivitelezhető módszerek is. – A szerk.) Legalábbis ez derült ki a KutatóCentrum űrhajózással kapcsolatos kutatásának második részéből, aminek során arra voltak kíváncsiak, hogy a 15-30 éves fiatalok hogyan vélekednek az űrutazókról. Nagyon különleges emberek, akik jól viselik a megpróbáltatásokat és életüket kockáztatják a tudományért és az emberiség jövőjéért. A felmérés szerint így látják a fiatal lányok az űrhajósokat, de harmaduk szerint a tökéletes fizikumuk is nagyon vonzó. A KutatóCentrum felmérése 30 év alatti férfiakat és nőket szondázott az űrhajózással kapcsolatban, 2012. november 23-29. között. Ennek során egy 1000 fős reprezentatív mintát vizsgáltak online megkérdezéses módszerrel. A minta nemek szerinti megoszlása 60-40% volt a nők javára. A most nyilvánosságra hozott második rész arra kereste a választ, hogy a fiatalok miként tekintenek a világűrt megjárt emberekre. A válaszadókat két témában kérdezték meg: az elsőben arra voltak kíváncsiak, hogy a felsorolt állítások közül melyiket érzik a leginkább jellemzőnek az űrhajósokra, míg a második kérdés azt firtatta, hogy milyen előnyei vannak az űrhajós hivatásnak. Összességében elmondható, hogy a fiatal fiúk és lányok – mint oly sok más dolgot – némileg másként látják a két témát. Az első témakörben mindkét nem képviselőinek több mint 80 százaléka az első helyen azt említette, hogy az űrhajósok nagyon különleges emberek, mert olyan dolgokat élnek át, amit senki más. Szintén egyetértettek abban, hogy ezek az emberek higgadtan viselik a legmeredekebb szituációkat is. Mindkét nemből a válaszadók kétharmada gondolja így. A hölgyek azonban nagyobb számban tekintenek hősként a szkafanderes emberekre (49%), míg a férfiak nagyobb arányban irigyek a kisportolt testalkatukra.
(Kép: VIPR)
Farkas Bertalan, a kutatás szakértője maga is átélte a hölgyek kiemelt figyelmét űrutazása után: „Persze a hölgyek számára nem csak az űrkutatás, hanem az űrutazók is vonzóak lehetnek. Sokan kérik a mai napig, hogy hadd készíthessenek velem egy közös fotót. Biztos vagyok benne, hogy ez minden űrhajós életében hasonlóan van. Azt mondanám, hogy nem hátrány űrhajósnak lenni, ilyen szempontból” – nyilatkozta egy cinkos mosoly kíséretében az eddigi egyetlen magyar űrhajós.
A második kérdésre a válaszok hasonló eredményeket hoztak. Mindkét nem úgy gondolja, hogy azért érdemes leginkább űrhajósnak lenni, mert így esély nyílik akár egy másik bolygó meglátogatására is. Második helyre futott be az űrutazók nemzeti hőssé válásának vonzó ténye, míg harmadik helyen az űrhajóban történő utazás jelent meg a válaszokban. Ez utóbbi azonban már inkább az erősebb nem számára vonzó, hiszen a fiúk fele, míg a lányoknak a harmada érzi csak vonzónak ezt a kétségkívül nem hétköznapi elfoglaltságot. Ugyanígy, kétszer annyi fiú bízik abban, hogy egy űrhajós összefuthat ET-vel, mivel 17 százalékuk szerint ezért jó űrutazónak lenni. Ennél is többen gondolják azt, hogy egy űrt megjárt férfi komoly előnnyel indulhat az udvarlás terén is, egészen pontosan negyedük tartja ezt jellemzőnek. Farkas Bertalannak annak idején nem volt szüksége erre a kis pluszra, ugyanis feleségével már az űrutazás előtt egymásra találtak, sőt felesége megpróbálta vissza is tartani: „A feleségemmel nem így ismerkedtem meg, sőt ő mindvégig le akart beszélni, mert féltett” – idézte fel. A kérdés azonban az, hogy ez vajon visszatart-e egy férfit, vagy inkább ösztönzőleg hat rá?
Összességében megállapíthatjuk, hogy a következő magyar űrutazó számára előre borítékolható a különleges figyelem, sőt a rajongás is. Hogy meddig kell még várni erre? Farkas Bertalan szerint – aki állítólag ígért is egy bejelentést ebben a témában a jövő hétre – rövidebb ideig, mint azt sokan gondolják... (Forrás: VIPR Kommunikációs Ügynökség)
| |||
|