Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Tovább késik a New Glenn A Blue Origin 2022 végére halasztotta New Glenn rakétájának első startját. A késés oka, hogy a cég tavaly nem kapott meg egy kulcsfontosságú szerződést a Pentagontól. A Blue Origin képviselője február végén jelentette be, hogy az új céldátum jövő év negyedik negyedéve, a rakéta az Űrhaderő Cape Canaveral-i bázisának (Cape Canaveral Space Force Station) 36-os számú indítóállásáról indulhat. A New Glenn bemutatkozó repülését eredetileg 2020-ra tervezték, de 2020 elején 2021 végére halasztották, majd most ezt tolták még egy évvel későbbre. Jarrett Jones, a Blue Origin első alelnöke elmondta a Space Newsnak, hogy a késésnek technikai és pénzügyi okai is voltak, azt követően, hogy az Űrhaderő nem a New Glennt választotta a nemzetbiztonsági feladatok ellátására is képes hordozórakétának (NSSL, National Security Space Launch). (Ezt a versenyt a Blue Origin a United Launch Alliance-szel és a SpaceX-szel szemben veszítette el, a 2022–27 közötti időszakban utóbbi két cég fogja kapni a megrendeléseket a nemzetbiztonsági jelentőségű űrindításokra.) A verseny elvesztése több milliárd dolláros veszteséget okoz a Blue Originnek, Jones becslése szerint a veszteség elérheti a 3 milliárd dollárt. Korábban, 2018 októberében a Blue Origin elnyert ugyan a Légierőtől egy 500 millió dollár összegű szerződést, azt azonban 2020 decemberében felbontották, és a cég csak 255,5 millió dollárhoz jutott hozzá. Jones azonban hozzátette, hogy a New Glenn fejlesztése ennek ellenére folyatódik, amihez az anyagi forrásaik is rendelkezésre állnak. Sőt a cég újra versenybe száll az NSSL harmadik szakaszában, amelynek nyertesével vagy nyerteseivel 2024-ben köthetnek szerződést. A fejlesztés állomásairól szólva Jones elmondta, hogy az új startdátumig el kell készülnie a rakéta nagy hajtóanyagtartályának, el kell végezni a sugárzásállósági és az avionikai teszteket, és számos más lépést. Elkészült a rakétához a hasznos teher hétméteres burkolata, valamint a hasznos teher adaptere, amelyeket ez év folyamán Ohióban, a NASA Plum Brook-i telepén fognak tesztelni. A floridai gyárukban elkészült a rakéta első fokozatának szimulátora is. Folyik az LC-36 indítóállás fejlesztése és átalakítása is, ahonnan korábban az Atlas rakétákat indították, a Blue Origin pedig 2015-ben vette át az üzemeltetését. Egyedül az indítóállás fejlesztése 1 milliárd dollárba kerül, amely a Blue Origin 2,5 milliárd dolláros fejlesztési csomagjának része. Utóbbi csomagba tartozik a Kennedy Űrközpont szomszédságában felépített, képünkön látható gyár, valamint a Huntsville-ben (Alabama) tavaly elkészült hajtóműgyár.
Légi felvétel a Blue Origin Cape Canaveralen működő gyáráról, ahol a New Glenn rakéta készül. (Kép: Blue Origin)
Terveik közt szerepel, hogy a repülésre kvalifikált BE-4 hajtóműből az ULA számára szállítanak, a Vulcan rakéta ez év végi indításához. A hajtóművel összesen már több mint 11 000 másodperc üzemeltetési tesztet végeztek, az eredmények biztatók. Emellett kereskedelmi alapon űrindítási szerződéseket szándékoznak kötni különböző civil szervezetekkel és cégekkel. Remélik, hogy a New Glenn a SpaceX rakétáinak versenytársa lehet a kis műholdak felbocsátásának piacán.
| |||
|