Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Tengeri indítások
(Rovat: Amerika hordozórakétái - 2023.06.07 07:15.)

Két amerikai cég is kísérletezik tengeri űrindításokkal a part menti vizekről, sikerük tehermentesíthetné a szárazföldi űrkikötőket.

A Spaceport Company május 23-án jelentette be, hogy előző nap az Evolution Space vállalat támogatásával négy szondázó rakétát indítottak egy, a Mexikói-öbölben lehorgonyzott, úszó platformról. A rakéták indításával annak bizonyítása volt a céljuk, hogy életképes technológiai megoldás lehet az úszó platformokról történő rakétaindítás. A tanulságok levonása és az eredmények kiértékelése után a cég számára a következő lépést az űrindítások jelentik, ugyancsak az úszó létesítményről.


Az Evolution Space hajtóművével felszerelt szondázó rakéta indítása 2023. május 22-én a Mexikói-öbölben úszó platformról. A Spaceport Company kísérletének célja az volt, hogy űrindításokra is alkalmas úszó platformot fejlesszenek. (Kép: Evolution Space)

Az űrindításnak nemcsak technikai feltételei vannak azonban, hanem meg kell szerezniük a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA, Federal Aviation Administration) engedélyét, a Parti Őrség hozzájárulását, valamint gondoskodniuk kell az indítások idejére a légi és hajózási forgalomtól mentes biztonsági zónák kialakításáról. Azt azonban egyelőre nem hozták nyilvánosságra, honnan tervezik a tengeri űrindításaikat. Az viszont tudható, hogy az FAA „űrműveltek számára” május 22-én zárlatot rendelt el a Mexikói-öböl egy kisebb területére, a Mississippi állambeli Gulfporttól délre, ahol jellemzően nem szoktak előfordulni ilyen zárások.

A Spaceport Company a szondázó rakétákhoz a kaliforniai Mojavében működő, védelmi és űralkalmazások céljára szilárd hajtóanyagú rakétákat fejlesztő Evolution Space hajtóművét használta. Az utóbbi cég első, Kalifornia sivatagi területéről indított rakétája kijutott a világűrbe, abban az értelemben mindenképpen, hogy átlépte az egyes definíciók szerint 100 km magasságban húzódó Kármán-vonalat, elért legnagyobb magassága ugyanis 124,5 km volt.

A Spaceport Company azt tervezi, hogy egy „liftboat”-nak nevezett hajón alakítanának ki űrindító platformot. A hajó megközelítené az indításhoz kijelölt helyet, ott lehorgonyozna, és kiemelné a platformot a víz alól. A platform üzemeltetéséhez semmilyen szárazföldi infrastruktúrára sem lenne szükség, fejlesztése és üzemeltetése pedig egyszerűbb lenne, mint bármely hagyományos, szárazföldi indítóhelyé. A szárazföldi indítóhelyek, például a Cape Canaveral támaszpont és a vele szomszédos Kennedy Űrközpont Floridában ráadásul az űrindítások egyre növekvő száma miatt már amúgy is túlterheltek. A cég vezetője szerint egyszerűbb további hajókat építeni, mint valahol a tengerparton 40 hektár űrindításra alkalmas területet találni.

Az úszó platformokról kis hordozórakétákat lehetne indítani, amelyekkel legfeljebb 1 tonna hasznos terhet állíthatnának alacsony Föld körüli pályára. Azt is bejelentették, hogy partneri megállapodást kötöttek a kis hordozórakétákat fejlesztő Vaya Space (korábban Rocket Crafters) céggel, amelynek már 2025-ben elindíthatnák az első rakétáját.

Korábban már használtak nagyobb úszó platformokat is tengeri űrindításokra, például a Sea Launch nevű nemzetközi vállalkozás, amely Zenyit-3SL rakétákat indított a Csendes-óceánról, platformként egy átalakított olajfúrótornyot használva. Kínából is végeznek tengeri startokat. A SpaceX ugyancsak fontolóra vette, hogy úszó platformról indítsák a Starshipet, februárban azonban bejelentették, hogy leselejtezték azt a két olajfúrótornyot, amelyeket indítóállássá akartak átalakítani, miután kiderült, hogy mégsem alkalmasak a célra.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024