Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Hajtóművek az óceánból Az Apollo-11 űrhajót annak idején útjára indító Saturn-5 hordozórakéta első fokozatának F-1 hajtóművei közül legalább egy „feltámadhat hullámsírjából” a közeljövőben. 1969. július 16. Az Apollo-11 űrhajó elindult történelmi űrutazására az SA-506 kódnevű Saturn-5 hordozóeszköz vállain. A derék jószág harmadik fokozata Nap körüli pályán, a második rakétalépcsője Földünk légkörében elégve, az első fokozata pedig az Atlanti óceánba csapódva fejezte be szolgálatát. 2012-ben, több mint 4 évtizeddel a dicsőséges rakétaindítás után, Jeff Bezos üzletember, az Amazon.com és a Blue Origin alapítója vezetésével megkísérlik kiemelni a tenger fenekén heverő első fokozat roncsához kapcsolódó öt darab F-1 hajtómű legalább egyik példányát. Siker esetén természetesen tovább próbálkoznak, újabb és újabb hajtóműveket halászva ki a „nagy kékségből”.
Wernher von Braun, és a Saturn-5 hordozórakéta S-IC jelű első fokozatának öt darab F-1 hajtóműve. Az Apollo utáni korszak egyik legnagyobb öngólja a kiváló kerozin-oxigén hajtóművek gyártásának leállítása volt. (Kép: NASA)
Szonár segítségével már sikerült beazonosítani a rakétafokozat roncsának pontos helyzetét. Nincs más hátra, mint kiemelni a hajtóművek maradványait az óceánból. Némi nehézséget jelent, hogy igencsak mélyen hevernek a „nagy víz” fenekén: több mint 4 kilométer mélységet kell leküzdeni. A történelmi jelentőségű hajtóművek a hosszas víz alatti „szieszta” ideje alatt is a NASA tulajdonában maradtak. Szerencsére a kormányhivatalnak nincs kifogása a rendhagyó régészeti akció ellen. Amennyiben sikerrel jár a kiemelés, a teljes enyészettől megmentett hajtóműroncs(ok) kiállítási tárggyá magasztosul(nak), örök időkre megőrizve az Apollo-11 történelmi útjának dicsőséges emlékét.
| |||
|